Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även att få i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

September 2022

Länsstyrelsen i Örebro län
En solig februaridag vid en röd stuga bland träden. Gräset är dött men här och var kan man se att det börjar grönska.

Svårare att betala räkningar med kontanter

I septembers nyhetsbrev berättar om PTS nya telefontjänst för dig som har frågor om digitala tjänster. Vi berättar även mer om hur butikerna fortsatt ser en framtid för kontanter samtidigt som det blivit svårare att betala räkningar med kontanter.
Det är så lätt att bli lurad men ju mer vi vet ju större är chansen att vi avslöjar lögner och bedrägerier, i det här nyhetsbrevet får du ytterligare kunskap i ämnet.

 

Ny telefontjänst för frågor om digitala tjänster!

Från och med idag, 16 september, och två månader framåt kan du som behöver stöd och hjälp att använda digitala tjänster ringa 010-550 25 00. Detta är en av flera aktiviteter som Post- och telestyrelsen (PTS) genomför i samarbete med Digitalidag, för att göra det lite enklare för alla som har frågor om hur de använder digitala tjänster. Telefontjänsten bemannas av medarbetare från företag, organisationer och frivilliga som stöttar Digitalidag.

Telefontjänsten är öppen i två månader, till och med den 11 november, måndag-fredag kl. 10.00-13.00. Den 14 oktober då temadagen Digitalidag arrangeras är telefontjänsten öppen kl. 09.00-16.00.

 

Dagligvaruhandeln fortsätter ta emot kontanter

Svensk Handels undersökning visar att 93% av dagligvaruhandeln tar emot kontanter idag och att de flesta bedömer att man kommer fortsätta med det även efter år 2026. Undersökning visar att möjligheten till att betala kontant fortsätt är viktigt för stora konsumentgrupper.
- Kontantbetalningar kommer att fortsätta accepteras i butiker under många år framöver. Därför är det viktigt att nu se över vilka som egentligen ska bära huvudansvaret för själva hanteringen. Här måste staten kliva in och ta ett större ansvar för en fungerande kontanthantering, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert inom betalfrågor på Svensk Handel.

Nytt grepp för att hindra oss att bli lurade

Myndigheten för psykologiskt försvar har tagit fram en informationsserie tillsammans med illusionisterna Brynolf och Ljung. Man beskriver syftet så här "Främmande makt kan använda falsk och vilseledande information för att störa och styra det offentliga samtalet i Sverige. Genom att utnyttja våra sårbarheter kan de påverka dina åsikter, dina handlingar och dina beslut. Myndigheten för psykologiskt försvar skyddar Sveriges öppna och demokratiska samhälle."
Det är ett helt nytt grepp som genom att på ett underhållande sätt visar upp hur man genom illusioner kan vilseleda och manipulera människor.
På webbsidan "bli inte lurad" finns filmer, information och en webbkurs för att vi som medborgare ska bli mer uppmärksamma på falsk eller vilseledande information.

Specialprogram om bedrägerier

I somras sände Sveriges radio ett sommarspecialprogram kring bedrägerier. Plånboken är ett radioprogram om konsumentfrågor och privatekonomi och innehåller reportage och intervjuer om olika problem och fällor på konsumentområdet, men även tips och inspiration om hur du blir en mer medveten konsument.

I programet pratar man exempelvis om "Vangirisamtal", som är ett ett bluffsamtal som rings upp av organiserade ligor där någon (eller en robot) ringer upp med en signal och sedan lägger på. När personen sedan ringer tillbaka är det på ett dyrt specialnummer, så kostnaden för samtalet kan bli väldigt dyrt. För att skydda sig gär man bäst i att aldrig ringa tillbaka på okända telefonnummer.

 

Urval av nyheter om betaltjänster

Svårare att betala räkningar med kontanter

Den 1 september stängde ClearOn AB sin tjänst kassagirot, som innebar en möjlighet att kunna betala räkningar med kontanter. I Örebro län var det sex platser som hade den tjänsten. Vi på Länsstyrelsen har fått flera samtal där man oroas att betalning med giroblankett ska försvinna, men den här nedläggningen gäller enbart de tjänster som några butiker/kiosker erbjudit via kassagirot. Det är ett fåtal som drabbas men den som inte har möjlighet till andra alternativ exempelvis på grund av att man saknar bankkonto, får väldigt svårt att betala sina räkningar med kontanter. I Örebro län finns en aktör där det fortfarande är möjligt Changegroup AB på drottninggatan i Örebro
Länsstyrelsen för dialog med bland annat Post och Telestryrelsen kring hur det drabbar människor, vi samlar även in underlag till den årliga rapport som vi lämnar till regeringen i början av december. Har du drabbats eller vet du någon som drabbats får du gärna höra av dig till oss.

Betalningsutredningen förlängs

Betalningsutredningen skulle egentligen presentera sitt förslag i november 2022 men deras uppdrag har förlängts nu till den sista mars 2023, bland annat för att hinna se över effekterna av kassagirots nedstängning.
 

Full fart i arbetet med 2022 års rapport!
Nu är det hög tid att höra av sig om man har information om betaltjänstsituationen i Örebro län. Har du några tankar, upplevelser eller andra erfarenheter vi bör ha med oss när vi skriver rapporten till regeringen? Då är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma