Bättre möjligheter att få pengarna tillbaka
Nyligen tog Allmänna reklamationsnämnden (ARN) vägledande beslut gällande så kallade "obehöriga transaktioner". Du ska ju alltid skydda dina koder och aldrig lämna ut uppgifter från bankdosa eller e-legitimation till någon som kontaktar dig. ARN har nu tittat på några fall där personer blivit uppringda och lurade att logga in på olika sätt. En viktig tolkning som ARN gjort är att den som inte skyddat sina personliga koder anses ha agerat grovt oaktsamt (vilket är en mildare tolkning än särskilt klandervärt) och ska därför endast stå för en del av förlusten.
Några av de fall ARN tittat på kan du läsa mer om i ärendereferaten.
I lagen (2010:751) om betaltjänster finns regler om obehöriga transaktioner och huvudregeln är att banken är ansvarig men det finns vissa undantag som när konsumenten inte varit tillräckligt aktsam om personliga behörighetsfunktioner som koder och BankID. Konsumenten (kontohavaren) ansvarar för hela beloppet, om denne agerat särskilt klandervärt. När tolkningen, som i dessa fall, är att konsumenten "agerat grovt oaktsamt" är ansvaret begränsat till 12 000 kr. Om kontohavaren varken har agerat särskilt klandervärt eller grovt oaktsamt, är ansvaret begränsat till 400 kr under förutsättning att de obehöriga transaktionerna har kunnat genomföras till följd av att kontohavaren inte har skyddat sin personliga behörighetsfunktion
|