Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

December 2022

Länsstyrelsen i Örebro län
Utsikt över en hästhage med angränsade skog i vit frost. En klar decemberdag när solen knappt når upp över träden.

Alla har inte tillgång till grundläggande betaltjänster...

..det var ett meddelande vi skickade till regeringen genom den presentation som gjordes av årets bevakningsrapport i början av december. Där rapporterades att 15 av 21 Länsstyrelser bedömde att tillgången till grundläggande betaltjänster inte når upp till regeringens mål. Stort tack till alla er som bidragit med kunskap och information om läget i vårt län.

I detta nummer lyfter vi även den mall som Konsumentverket tagit fram för dig som blivit utsatt för bedrägeri och vill driva frågan vidare. Visste ni att det finns telefonstöd att få för den som behöver?

Nu är julhandeln igång och precis som alltid är det viktigt att vara uppmärksam, noggrann och gärna lite källkritisk till olika meddelanden och erbjudanden.

Vi passar även på att önska er alla riktigt sköna helger runt jul och nyår.

"Målet är inte längre uppfyllt"

I länsstyrelsernas gemensamma rapport om tillgången till grundläggande betaltjänster konstaterades att i flertalet län bedömdes tillgången inte nå det politiska målet. Det politiska målet som sattes 2009 lyder: ”Alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser”. Den 1 december presenterades rapporten för Infrastrukturdepartementet.

Det finns olika anledningar till bedömningen och en anledning är att det under året skett betydande försämringar av tillgången till kontanta betaltjänster. Bland annat genom Kassagirots avveckling som bidragit till att det är svårt att betala räkningar kontant och att lösa in avier med större belopp mot kontanter är i princip omöjligt.

Samma dag som rapporten släpptes rapporterades att ett nytt energistöd eventuellt skulle komma att utbetalas via avi. Som länsstyrelserna precis påpekat kan just utbetalningar via avi vara ett problem för personer med annan bank eller om man saknar bankkonto. Detta togs sedan upp i en artikel (låst) i Nerikes Allehanda.

Bild på en tidningsartikel med rubriken "Länsstyrelsen: Elstöd via avier fungerar inte"

Mall för dig som utsatts för bedrägeri

I förra nyhetsbrevet berättade vi om att det finns större möjligheter att få pengarna tillbaka vid bedrägerier. Konsumentverket har tagit fram en brevmall som du kan använda för anmälan om bedrägeri och omprövning.

Nyligen tog Allmänna reklamationsnämnden (ARN) vägledande beslut gällande så kallade "obehöriga transaktioner". En konsument, som i samband med ett bedrägeri inte har skyddat sina personliga koder, anses ha agerat grovt oaktsamt (men inte särskilt klandervärt) och ska därför stå för endast en del av förlusten.

Var uppmärksam i julhandeln

Allt fler använder e-handel för att göra sina inköp, inte minst under julhandeln. Det är också en tid där bedrägerierna ökar. Därför vill vi uppmärksamma er på att tänka lite extra på säkerheten i dessa dagar. I en sändning på TV4s Nyhetsmorgon ger Nationellt bedrägericentrum några tips att tänka på. Genom att klicka här kan du se klippet.

Ytterligare tips nedan från Polisen (läs mer Polisens webbsida):

- Använd bankens säkerhetslösning för dina bankkort. Spärra för internetköp och öppna kortet när du vill handla på nätet.
- Lämna aldrig ut dina koder eller kortuppgifter till någon som efterfrågar dem i e-post, sms, telefon eller på sidorna du handlar.
- Tillåt inte webbsidan eller appen du handlar genom att spara dina person- och kortuppgifter.
- Förvara dina kortuppgifter säkert. Behöver du spara dina kortuppgifter kopplat till en smart enhet, använd ett kreditkort eller annat betalkort som inte är kopplat till ditt lönekonto.
- Har olovliga köp gjorts eller har du förlorat ditt bankkort, kontakta omedelbart din bank, spärra kortet och gör en polisanmälan.
- Förvara alltid ditt kort i stängd väska eller i stängd ficka.

 

Ökat förtroende för mobila betalningar

Svensk handel berättar på sin webbsida om att de har varit med och tagit fram undersökningen "Sverige betalar" där de konstaterar att teknikutvecklingen påverkar svenska konsumenter. Undersökningen baseras på 1000 personer mellan 16 och 74 år. Bland annat visar den att flera vill ha olika sätt att betala i butik och att betalappar är här för att stanna. I rapporten berättar de också att förtroendet för mobila betalningar förtsätter att öka medan förtroendet för kontanter minskar.

Bild på en hand som håller en smartmobiltelefon riktad mot datorns skärm och visar en bild med mobilt bankid och en qr-kod

Tips och annat intressant

Det finns stöd att få vid telefonsamtal

Post- och telestyrelsen (PTS) erbjuder en tjänst för dig som behöver stöd vid telefonsamtal. Stödet ges av en person som är med i telefonsamtalet för att exempelvis förklara svårförstått tal, förtydliga svårförståeliga ord, ge minnesstöd eller anteckningshjälp under samtalet. Tjänsten är kostnadsfri och ingen anmälan behövs. Tjänsten nås på telefonnummer 020-221144. Läs mer på PTS webbsida.

 

Nu är 2022 års rapport presenterad!
Den 1 december presenterades länsstyrelsernas sammanställda rapporter för Infrastrukturdepartementet. Det är en viktig uppgift för länsstyrelsernas medarbetare att rapportera hur betaltjänstsituationen ser ut i respektive län. Hur fungerar det för människor att ta ut kontanter och betala sina räkningar?
Men nu tar vi snart lite julledigt sedan drar arbetet med 2023 års bevakning och rapportering igång. Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er.

God jul och Gott nytt år!

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma