Ett nyhetsbrev som informerar om aktualiteter kring betaltjänster och aktiviteter

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

Maj 2023

Länsstyrelsen i Örebro län
En gren med vita körsbärsblommor

I maj månads nyhetsbrev bjuder vi bland annat in till dialogmöte om godmanskap, vi sammanfattar All Digital Weeks och vi berättar om en forskning som kommer att göras för att se hur olika betalsätt påverkar miljön och åtgången av energi.

Samtal om godmanskap

Den 31 maj kl. 13-14.30 bjuder vi in till rundabordsamtal på Länsstyrelsen i Örebro län om hur det är att hjälpa andra med ekonomi och betaltjänster. Är du ställföreträdare och intresserad av att dela med dig av dina erfarenheter?

Vi vill ha ett samtal kring godmanskap och betaltjänster (som exempelvis betalning av räkningar och BankID). Vilka hinder och möjligheter ser du?

Länsstyrelsen bevakar om möjligheten att använda grundläggande betaltjänster är tillräcklig och motsvarar behoven i samhället. Vi har ett särskilt ansvar att undersöka hur situationen ser ut för äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Varje år redovisar vi resultaten i en rapport till regeringen.

Anmäl dig till detta genom att skicka en e-post josefine.eklund@lansstyrelsen.se senast den 24 maj 2023. Läs mer i Länsstyrelsens kalender.

I maj 2021 presenterades utredningen "Gode män och förvaltare - en översyn" som ännu inte beslutats eller tagits vidare.

En bild på en röd gammaldags telefon och text bredvid där rubriken är "Gör ingenting"

All Digital Weeks 2023

Det blev en intensiv vecka i vårt län då det finns så mycket att prata om. Vi fick bland annat veta mer om varför banken frågar så mycket, hur du kan "avslöja bedrägeriförsök" och vi fick en tankeställare om att det ibland är bäst att "göra ingenting". I år genomförde Länsstyrelsen tillsammans med SeniorNet flera olika arrangemang under den 17-20 april.
Vi började med en föreläsning om säkerhet av Bergslagens Sparbank i Nora på "Äntligen måndag". På tisdagen arrangerades en dag i Nobels Björkborn i Karlskoga där Polisen, kommunens konsumentrådgivare, Swedbank och Freja pratade om säkerhet och trygghet, digitala betalningar och en alternativ digital legitimation. På onsdagen var vi på Föreningarnas hus i Örebro. Svenska bankföreningen berättade om vad man ska tänka på när man hjälper någon annan med betalningar och nyttan med exempelvis framtidsfullmakt. Martin Appel från tidningen PC för Alla gav tips om internetanvändning och hur man kan "tänka säkert" och företaget Freja informerade om en alternativ e-legitimation. På torsdagen höll vi från Länsstyrelsen en "vanlig" träff på en träffpunkt i Örebro.
När veckan var till ända hade vi träffat cirka 140 personer och pratat om digitala lösningar utifrån olika perspektiv.
Den 9-15 oktober är det dags för "E-medborgarveckan", vad (och var) skulle du önska att vi gjorde då för att lyfta och diskutera digitala betaltjänster?

Richard Edlepil från Bankföreningen pekar mot en bild som beskriver hur framtidsfullmakt kan ge valfrihet.

Olika sätt att betala påverkar klimatet

Ett nytt forskningsprojekt kommer att undersöka hur våra olika betalmetoder påverkar klimatet och vilket energibehov de kräver. Kontanter påverkar miljö och klimat under tillverkning och transporter medan digital valuta som Bitcoin kräver en massa datakraft och energi. Man kommer att jämföra en eventuell digital e-krona med andra betalningsmetoder och för att kunna dra slutsatser kommer man göra en livscykelanalys av miljöpåvkerkan och energianvändning.

 

Tips och kunskap

DigiSen, en satsning för ökat digitalt innanförskap

Projektet DigiSen har till syfte att bättre rusta äldre personer att använda digitala lösningar. Under projektets två första år utarbetas en modell i Kalmar län och år tre ska ska modellen implementeras i hela landet. Projektet pågår mellan 2021-2024 och finansieras genom Allmänna Arvsfonden och genomförs i samarbete mellan PRO och Begripsam.
PROs webbsida hittar du mer information om projektet och på Begripsams webbsida finns en presentation som visar hur PROs medlemmar använder internet.

En person har broschyrer i knät och har en penna i mellan sina händer
 

Hur fungerar betaltjänster för dig?
Varje år rapporterar länsstyrelserna till regeringen om hur det fungerar för människor att ta ut kontanter och betala räkningar. Vi följer även hur betaltjänsterna fungerar för företag och föreningar.
Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma