Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

Oktober 2023

Länsstyrelsen i Örebro län
Utsikt över hästhagen där gräset är betat och höstfärgade träd står i utkanten.

I oktober månads nyhetsbrev pratar vi bland annat om artificiell intelligens (AI) och en ny vägledning för att begränsa telefonbedrägerierna.

Nyheter

Delbetänkande om statlig e-legitimation presenterat

Att kunna identifiera sig digitalt blir allt viktigare i samhället, inte bara för att använda banktjänster utan även i vardagliga aktiviteter som att parkera bilen eller logga in på 1177. Sverige är ett av få länder i Europa som idag inte har en elektronisk legitimation på högsta tillitsnivå. Men nu kräver EU:s förordning om elektronisk identifiering att Sverige skyndsamt tar fram en sådan. I dagarna presenterades ett delbetänkande, med flera förslag på hur en kostnadseffektiv statlig e-legitimation på högsta tillitsnivå kan utformas och tillhandahållas av en statlig myndighet. För det arbetet har regeringen avsatt avsatt 40 miljoner kronor under 2024. Utredningens slutbetänkande ska lämnas senast den 31 maj 2024.

Ny vägledning ska begränsa telefonbedrägerierna

Med stöd av en ny vägledning hoppas Post- och telestyrelsen att våra teleoperatörer blir bättre på att förhindra bedragare från andra länder. Bedrägerier blir allt vanligare och många av dessa sker genom att ett telefonnummer förfalskas/kapas och samtalet ser ut att komma från ett välkänt nummer. Det kallas spoofing. Ofta vill uppringaren att du som svarar ska känna dig trygg med en välkänd uppringare och telefonnummer. Samtalet kan se ut att komma från exempelvis banken, Polisen eller Skattemyndigheten och när du känner dig säker på vem samtalet kommer ifrån är det lätt att lämna ut personlig information som bedragarna sedan kan använda i fortsatta bedrägerier.

Om du blir uppringd från ett nummer du inte känner till, tänk på att:
- Var uppmärksam på nummer du inte känner igen. Du måste inte svara.
- Lägg på om du inte vet vem som ringer dig.
- Lämna aldrig ut känsliga uppgifter såsom lösenord, kortuppgifter eller personuppgifter via sms, e-post eller telefon.
- Logga aldrig in via bankdosa eller e-legitimation om du uppmanas att göra det.
- Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri där du lurats att uppge bankuppgifter eller liknande, kontakta din bank och gör en polisanmälan.

Artificiell Intelligens, både en möjlighet och risk

Artificiell intelligens (AI), innebär en massa möjligheter och effektivisering, men också några risker. I somras har de i Europa parlamentet haft förhandlingar om nya regler för att hantera AI.
Artificiell intelligens, betyder att man låter datorer göra saker som det tidigare krävdes människor för att lösa. Tekniken lär sig och blir allt bättre ju mer den används. Några exempel på det är smarta högtalare och foton som skapas av en dator efter den beställning du som kund skriver in. Det kan du läsa mer om på webbsidan "digitalfoto för alla". En annan tjänst som allt fler talar om idag är "Chat GPT", Martin Appel på PC för alla har sammanställt en del frågor och svar om den tjänsten.

Källkritikbyrån visar några andra exempel där bilder manipulerats och hur man kan avslöja fejkade bilder. För oss som privatpersoner blir det generellt allt viktigare att vara källkritisk och att ta en extra fundering på om det jag ser eller hör verkligen kan stämma.

En robot med stor skärm, armar och hjul till ben

Är din elektronik beroende av 2G eller 3G?

Dessa mobilnät kommer att stängas ner helt innan utgången av 2025. Det betyder att utrustning som enbart fungerar med 2G och 3G kommer att sluta fungera. Därför är det viktigt att kontrollera om din utrustning klarar uppgraderingen. Om du ska köpa ny teknik så var noga med att kontrollera att den fungerar på 4G och 5G.
Konsumentverket har tips och råd kring hur du kontrollerar din elektronik. De ger även tips kring nya inköp och om du vill reklamera utrustning du köpt som inte klarar 4G och 5G.

Sparbanken Syd först ut med digitalt ID

Sparbanken Syd är först ut bland bankerna att kunna verifiera kunden genom digitalt ID-kort från BankID. De har själva utvecklat en app för sina kunder som sedan används på personalens arbetstelefoner. På BankIDs webbplats finns en lite längre artikel och intervju.

 

Tips och kunskap

Kampanjen "Tänk säkert"

Oktober är utsett som EU:s informationssäkerhetsmånad, då blir det lite extra fokus på informationssäkerhet. I Sverige anordnar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polisen kampanjen "Tänk säkert" som riktar sig både till privatpersoner och företag. Årets tema är nätfiske, säkra lösenord och säkerhetskopiering. MSB har tagit fram material och checklistor för oss som privatpersoner. Vi behöver tillsammans hjälpas åt för att skapa en säkrare vardag.

Svenska stöldskyddsföreningen, SSF, har på sin webbsida Säkerhetskollen mycket bra information och tips kring hur vi ska skydda oss mot bedragare. Har du blivit lurad får du även dela med dig av dina erfarenheter. Ju mer vi pratar om detta ju bättre blir vi på att avslöja bedragarna. Här kan du även se en kort informationsfilm. Det finns även möjlighet att ställa frågor till deras chatt under kontorstid.

 

Hur fungerar betaltjänster för dig?
Just nu skrivs rapporten till Finansdepartementet om hur det fungerar för människor att ta ut kontanter och betala räkningar.
Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er inför kommande års arbete.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma