Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster, nyheter och inspirerar till att testa digitala lösningar.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

December 2023

Länsstyrelsen i Örebro län
Frusna höstlöv på trädgårdens äppelträd

I årets sista nyhetsbrev berättar vi mer om årets bevakningsrapport för grundläggande betaltjänster och om Finanspolisens information om hur kriminella nätverk arbetar systematiskt. Vi berättar även om att det nu finns ett kortnummer som man snabbt kan anmäla bedrägerförsök till.
Vi tackar för året som gått och önskar er alla en fin jul och nyår!
Var rädda om varandra //Åsa och Josefine

Vill ni lära er mer tillsammans?

Även under 2024 kommer Länsstyrelsen ha möjlighet att genomföra utbildningsinsatser i länets landsbygder. Bor du i Örebro läns landsbygder och ser att det finns ett intresse för att få veta mer och lära sig kring digitala betaltjänster tillsammans? Då är du välkommen att kontakta oss via betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Nyheter

Nej, det är inte tillräckligt bra!

Något som framkom när länsstyrelserna presenterade årets bevakningsrapport för Finansdepartementet den 1 december. Rapporteringen ska visa hur väl länen lever upp till det politiska målet är att "Alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser."

År 2023 är tillgången till betalkonto, internetbank, BankID, bankkort och Swish avgörande för möjligheten till att göra betalningar. För den som inte har tillgång till tjänsterna blir det allt svårare att hantera sin vardag. Samtidigt minskar tillgången till kontanter på flera håll i landet, bland annat i Örebro län. Det är något som försvårar ytterligare för vissa grupper i samhället.

Länsstyrelserna bevakar särskilt situationen för grupperna äldre och personer med funktionsnedsättning. I dessa grupper är kontantanvändningen högre och behovet av personlig service större. Kontanter har med andra ord fortfarande en viktig roll när det gäller att underlätta för vissa grupper i samhället att göra betalningar.

Tillgången till kontantuttag har försämrats ytterligare under året. 15 av 21 länsstyrelser rapporterar att antalet uttagsautomater minskar. De stängs eller flyttas från torg och andra naturliga mötesplatser. Ofta flyttas de till köpcenter och gallerior. I Örebro stad har till exempel uttagsautomaten på Stortorget och vid Universitetssjukhuset Örebro tagits bort.

Rapporten är viktig för att informera regeringen och departementet om situationen för länets invånare, föreningar och företag.

Kriminella nätverk utnyttjar bankerna systematiskt

Finanspolisen vill uppmärksamma bankerna på att kriminella nätverk systematiskt utnyttjar storbankerna för penningtvätt. Det är inte ovanligt att finansiella tjänster saluförs och efterfrågas i kriminella kretsar och tillgången är stor. Samtidigt pågår en systematisk kartläggning av regelverk inom bank och andra finansiella verksamheter för att nätverken ska hitta nya möjligheter för exempelvis identifikation, kontoöppning, långivning, spärrtider och beloppsgränser för privat- och företagskonton.

Anmäl bedrägeri-sms via kortnummer 7726

I våras påbörjades ett arbete med Telekområdgivarna i spetsen. Tillsammans med fyra olika telefonoperatörer och Polisen hittade man tekniska lösningar för att samla in information från allmänheten och förebygga bedrägerier via telefon. Det togs bland annat fram ett gemensamt kortnummerför att kunna rapportera bluff-sms.

Vad ska du vara uppmärksam på?
- Klicka inte på länkar i sms som du är det minsta osäker på.
- Stäng sms:et och tänk efter om du faktiskt väntar på paket eller liknande.
- Vid osäkerhet - ring företaget som påstår sig vara avsändare för att kontrollera om det är de som skickat sms:et eller inte.

Om du fått ett sms som gör dig misstänksam och vill rapportera det, gör så här:
Vidarebefordra meddelandet till kortnummer 7726. Siffrorna motsvarar ordet SPAM på knappsatsen i telefonen och är globalt etablerat för att rapportera bluff-sms.

På så sätt kan operatörerna få information om sms:et och dess innehåll och blockera de sms som syftar till bedrägeri från att skickas till fler personer.

KO företräder privatperson som lurats

Konsumentombudsmannen, KO, har nu beviljat en person biträde i en tvist mot banken. Detta för att klargöra bankernas ansvar. Efter en dom i Högsta domstolen förra sommaren blev det tydligt att bankerna har ett större ansvar vid bedrägerier, men frågan är hur stort ansvaret är. Forskning visar att information till konsumenterna inte är ett tillräckligt effektivt motmedel mot bedrägerier utan det behövs andra insatser som på ett konkret sätt säkrar konsumenternas pengar från att hamna i bedragarnas fickor. Kort sagt, KO biträder nu personen för att pröva om banken gjort tillräckligt för att skydda konsumentens pengar.

Svenskarnas attityd till AI har förändrats

I en undersökning år 2021 ansåg 54 % av befolkningen att Artificiell intelligens (AI) skulle kunna påverka dom positivt. I år gjordes en liknande undersökning där endast var tredje person bedömde det kunna vara positivt.

Undersökningen har tagits fram av Insight Intelligence tillsammans Tietoevry, Atea Sverige, Linnéuniversitetet och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Den innefattar svar från 1000 personer i hela landet mellan 16 och 74 år, intervjuade genom Kantar Sifo under september och oktober 2023.

Att inte kunna skilja på vad som är sanning och vad som är påhittat är den största anledningen till ökad oro. Många tror också att tekniken innebär att fler hamnar i digitalt utanförskap. Attitydförändringen kan vara en följd av den mediabild som målas upp. Det är inte ovanligt att medias bild av AI ofta handlar om manipulerade bilder eller fusk med hjälp av ChatGPT. Men det finns ju även områden där AI skulle kunna vara ett bra stöd, bland annat för att analysera stora datamängder eller ställa snabba diagnoser. Rapporten visar att just den typen av nyttor är något de flesta ser som positivt.

 

Tips och kunskap

PTS guider till digitala tjänster

Post- och telestyrelsen har tagit fram flera olika guider för digitala tjänster. Du kan bland annat hitta guider för att handla mat och läkemedel på nätet.

 

Hur fungerar betaltjänster för dig?
Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er inför kommande års arbete.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om nyheter och kunskap som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma