Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster, nyheter och inspirerar till att testa digitala lösningar.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

Januari 2024

Länsstyrelsen i Örebro län
En solnedgång över ett snötäckt glesare skogsområde

I det första nyhetsbrevet för 2024 skriver vi bland annat om en ny utredning om möjligheten att betala kontant och vikten av att ha tillgång till flera olika betalningssätt, Laika den artificiella tonåringen och hur kriminella nätverk utnyttjar bankerna. Vi tipsar också om vad du kan göra för att skydda dig mot AI-bedrägerier .

Nyheter

Hur fungerar det att betala med kontanter?

Den frågan har riksdagsledamoten Dennis Dioukarev fått i uppdrag av Regeringen att utreda. I Betalningsutredningen (SOU2023:16) som presenterades i slutet av mars 2023 fanns det en rekommendation att se över kontanternas ställning och tillgången till kontanttjänster senast år 2025.

Finansmarknadsminister Niklas Wykman säger i presskonferensen om utredningen att vi behöver skyndsamt se över möjligheten att betala kontant för vissa varor inte minst med tanke på att det finns grupper som av olika skäl har svårt att använda digitala betalningssätt. Det är även viktigt att titta på frågan utifrån ett beredskapsperspektiv.

Uppdraget kommer att påbörjas den 1 februari 2024 och slutredovisas senast den 31 december 2024. Vi på Länsstyrelsen kommer att framföra den kunskap vi har från vårt arbete med grundläggande betaltjänster. Har du synpunkter på hur det fungerar att betala med kontanter får du gärna kontakta oss.

Bild på svenska sedlar och mynt

Betala med kontanter vid en kris

Hur förberedd är du om till exempel ditt bankkort inte skulle fungera när ska betala? Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rekommenderar oss att ha tillgång till flera olika betalsätt. I ditt hem kan ni till exempel:

Ha konton i olika banker med kort från olika betalkortsleverantörer

Ha tillgång till mobil betallösning, exempelvis Swish

Ha en reserv av kontanter i mindre valörer

Ha flera alternativ för internetuppkoppling, exempelvis via mobilen och ett fast i hemmet

Ha flera olika sätt att identifiera dig elektroniskt, exempelvis Mobilt BankID och Freja eID

I samband med problem med betalningar är det vanligt att det uppstår funderingar kring hur kontanter skulle fungera vid en händelse av exempelvis kris. Några fakta om kontanter som är bra att känna till är:

Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.

Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.

Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.

Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.

Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.

Kontanter har alltså en fortsatt viktig roll i vårt samhälle. Fler intressanta tips om hemberedskap och betalningar hittar du på MSB:s webbsida.

 

Laika - en artficiell tonåring

"Du behöver inte mycket för ett lyckligt liv. Bara snygga kläder, perfect face och oändliga likes. Inte rocket science direkt."

Det är vad en tonåring som till 100 procent blivit påverkad av internet och vars ideal och åsikter är formade av innehållet och klimatet på sociala medier. Det är Länsförsäkringar som tillsammans med AI-specialister och forskare skapat Laika, en artificiell tonåring. På webbsidan om Laika kan du ta reda på mer om vad forskningen säger om hur vi påverkas av social media.

En närbild på ansiktet av en artificiell trettonårig tjej, vid namn Laika 13

Kriminella nätverk utnyttjar bankerna

Finanspolisen informerar att kriminella nätverk systematiskt utnyttjar storbankerna för penningtvätt. Finansiella tjänster saluförs och efterfrågas frekvent mellan kriminella aktörer och det bedöms finnas stor tillgång på dessa tjänster. Det pågår också systematisk kartläggning av regelverk inom bank och andra finansiella verksamheter bland annat regelverk för exempelvis identifikation, kontoöppning, långivning, spärrtider och beloppsgränser för privat- och företagskonton.

 

Tips och kunskap

Broschyrer i ett knä med ett par händer som håller i en penna

Var uppmärksam och återring

Artificiiell intelligens (AI) används allt mer i samhället och inte bara i goda syften. AI kan användas för att lura oss, men det finns några saker du kan tänka på för att skydda dig. Säkerhetskollen tipsar om följande sätt att skydda sig mot AI-bedrägerier:

Var försiktig och kom ihåg att den du pratar med kanske inte är på riktigt. Om du blir uppringd och uppmanad att utföra något, gör inte detta.
Lämna aldrig ut personliga uppgifter, logga inte in på uppmaning av någon annan och betala aldrig något utan att tänka efter.
Var försiktig med att klicka på länkar som du får skickade till dig i mejl eller sms.
Om du anar att det är något som inte stämmer, lägg på luren och ring hellre upp personen ifråga.
Kom ihåg det viktiga basskyddet. Ha inte samma lösenord på alla dina konton och håll din dator uppdaterad.

Vill du veta mer om hur du ska tänka kring AI-bedrägerier kan du besöka Säkerhetskollens webbsida.

En skärmdump från Säkerhetskollen, med texten "Just nu är det många som ringer"
 

Hur fungerar betalningar för dig?
Nu går startskottet för 2024-års bevakningsrapport av grundläggande betaltjänster som ska presenteras för Finansdepartementet i december. Vi informerar dem om hur det fungerar för människor att ta ut kontanter och betala räkningar.
Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er till oss.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma