Ett nyhetsbrev som informerar om olika aktualiteter inom området betalningar.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

Februari 2024

Länsstyrelsen i Örebro län
Närbild på en rosa lite vissnad tulpan

Februaris nyhetsbrev handlar till stor del om säkerhet och bedrägerier. Vi behöver prata mer om bedrägeriförsök och lära av varandra. BankID inför fler kontroller och det blir vanligare att det krävs nationellt id eller pass för att identifiera sig, då körkort inte bedöms vara en tillräckligt säker legitimation. Vi vill också påminna om att det kan vara bra att se över din framtidsfullmakt så att den är aktuell.

Nyheter

Vi behöver prata öppet om bedrägerier

Nyligen visade SVT programmet Uppdrag Granskning "Bedragarna", där vi fick se hur skrupellösa personer lurade av människor pengar på olika sätt.

Det är viktigt att vi pratar öppet om bedrägerier och hur lätt det kan vara att bli lurad. Dessa bedragare är väldigt skickliga och trevliga. Ringer de dig i en situation där du kanske är lite stressad eller har tankarna någon annanstans är det lätt att tro på deras ord och bli manipulerad att göra saker man aldrig skulle gjort annars. Så har du inte sett detta avsnitt, kan det vara bra att göra det för att se hur det kan gå till när en grupp personer får sin "inkomst" genom att lura andra på deras besparingar.

Vi vill uppmana alla att ALDRIG lämna ut koder eller använda BankID om någon kontaktar dig.
Får du ett konstigt SMS eller om någon ringer och börja prata kostnader eller pengar då är det extra viktigt att vara vaksam.
Om någon ringer, kan det vara värt att ha som rutin att alltid ringa tillbaka på ett nummer du själv tar fram.

Har du eller någon du känner blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök?

Nej
Ja
Ja, men de kom inte över några pengar

blå bakgrund med stjärnprickar i jämt mönster
blå bakgrund med stjärnprickar i jämt mönster
blå bakgrund med stjärnprickar i jämt mönster

Regeringen reagerar på programmet

Som följd av programmet Bedragarna i SVT:s Uppdrag granskning och den kraftiga ökningen av äldrebedrägerier har statsminister Ulf Kristersson kallat Polisen och bankerna till ett möte för att diskutera hur samarbetet kan stärkas och vilket ansvar bankerna har.
I Sveriges radios program Godmorgon världen kan du få en försmak av de diskussioner som pågår för att man tillsammans ska bli bättre på att förhindra bedrägerier.

Vanligare att banken kräver pass eller nationellt id

Det blir vanligare att bankerna av säkerhetsskäl kräver fysiska identitetsbevis utgivna av Polisen. Det kandlar om pass eller nationellt id-kort som har en högre säkerhetsnivå. Tidigare godtogs körkort som giltigt identitetsbevis men eftersom körkortet saknar information om dina fingeravtryck blir det vanligare att det nekas.

Det kommer också bli vanligare att bankerna begär att du kan bekräfta din identitet en extra gång, till exempel när du skaffar nytt BankID på distans. Det är en säkerhetsåtgärd för att skydda dig och minska bedrägerier. Det är alltid banken som beslutar om när det behövs.

Kontrollen görs genom att du "blippar" ditt pass eller identitetskort med en smart telefon som har kamera och FNC-läsare. BankID har tagit fram en film där det visas stegvis.

Bild på pass och nationellt id

BankID tar bort sin app i vissa telefonmodeller

Har du fått ett meddelande om att du från och med 1 maj inte längre kommer kunna använda BankID på din telefon? Anledningen är att det är för få användare av dessa telefonmodeller och det blir därför en kostsam historia för BankID att hålla den tjänsten tillräckligt säker. De användare som drabbas av att BankID tar bort appen har fått ett meddelande om detta i telefonen.

– Vi är där våra användare finns och har inte har möjlighet att underhålla fler plattformar än de två största i Sverige. Det är för att hålla högsta säkerhet och tillgänglighetsnivå, säger Charlotte Pataky, pressansvarig för Bank-id till DN.

Tips och kunskap

Se över din framtidsfullmakt

Saker och situationer ändras, ibland är det personbundet och ibland är det formaliteter. Har du en framtidsfullmakt kan det vara idé att se över den så att den är fortsatt aktuell. I juni 2021 tog Bankföreningen fram en film och ny mall och det kan vara bra att använda den mallen för bankärenden.

 

Hur fungerar betalningar för dig?
Inför 2024-års bevakningsrapport som ska presentaras för Finansdepartementet i december vill vi veta hur betalningar och användandet av kontanter fungerar för dig.
I rapporten informerar vi departementet om hur det fungerar i vårt län för människor att ta ut kontanter och betala räkningar.
Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er inför årets arbete.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma