Ett nyhetsbrev som informerar om olika aktualiteter inom området betalningar.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

Mars 2024

Länsstyrelsen i Örebro län
Bofors körbana, en rund körbana av betong som byggdes 1922 för att kunna testa körbarheten av en hjulburen fältkanon. Framför gran och björk en dag i mars.

I mars nyhetsbrev 2024 skriver vi bland annat om vårens lunchföreläsningar, Riksbankens nya rapport "Alla ska kunna betala - även i kris och höjd beredskap" och bankernas informationskampanj "Svårlurad".

Lunchföreläsningar för dig som hjälper andra

Under sex tillfällen i år kommer det att genomföras ett antal kortare lunchföreläsningar för att ge dig som hjälper andra med digitala tjänster lite mer kunskap om olika ämnen. Bland annat kommer BankID att berätta mer om deras tjänst och Betalningshjälpen informerar om sitt kunskapsmaterial. Först ut är två digitala lotsar från Värmland som berättar mer om hur de gör för att stötta och informera seniorer om digitala tjänster. Föreläsningarna genomförs i samarbete med Länsstyrelsen i Värmland och Östergötland. Tekniskt stöd är SeniorNet Örebro.

Vårens föreläsningar:
15 mars kl. 12.00
”Digitaliseringens superhjältar: så reder vi ut trasslet för de mest utsatta i den skenande digitaliseringen”, Digitala lotsar Värmlands län

12 april Kl.12.00
Mastercard berättar om sitt nya utbildningsmaterial, Betalningshjälpen

17 maj Kl. 12.00
Hur BankID används säkert, Finansiellt ID-teknik BID AB

Föreläsningarna sänds via Zoom.

Nyheter

Alla ska kunna betala - även i kris och höjd beredskap

Idag presenterade Riksbanken sin Betalningsrapport för 2024 som beskriver och analyserar utvecklingen på betalningsmarknaden. Bland annat tar den upp behovet av att alla har ett betalkonto, hur tjänsteutbudet behöver anpassas och att det skulle behöva lagstiftas om kontanthantering. Det är en rapport som i stora delar stämmer väl överens med den Betaltjänstrapport som Länsstyrelserna presenterade hösten 2023.

Digitala inköp införs i flera kommuner

Vi ser att det blir vanligare att kommunerna övergår till att handla digitalt, via e-handel. Det innebär att den som beviljats stöd för inköp kommer kunna göra dessa digitalt med stöd av personal. Du får större möjlighet att välja varor i butiken och vara med och påverka inköpen direkt. En annan viktig fördel är att du inte behöver lämna ifrån dig kort och kod till någon annan (vilket man heller inte får egentligen). Sedan får du varorna hemlevererade till dörren av butiken. SKR, Sveriges kommuner och regioner, har på sin webbsida en beskrivning hur det kan gå till och vad det innebär. Bland annat kommer Örebro kommun att börja med digitala inköp under våren.

Bankerna går samman i kampanjen svårlurad

Bankernas nya satsning heter "Svårlurad" och är en informationskampanj för att bidra till att färre blir lurade av bedragare. Det är viktigt att vi alla pratar mer och öppet om olika situationer där man kan bli lurad. För ju mer vi talar om det ju mer blir vi uppmärksammade på problemet och då blir det svårare för bedragarna att lura oss.

Vi ser också att bankerna ser över hur man med tekniska hinder kan göra det svårare för bedragarna. Nordea har till exempel infört ett sparkonto med fördröjning. Det vill säga när du vill ta ut pengarna från sparkontot kommer det att ta tre bankdagar innan det genomförts. Med den extra tiden finns goda möjligheter att hinna stoppa bedragare från att länsa sparkontot.

Tips och kunskap

Se över din teknik och vilket nät du använder

Som de flesta redan hört kommer 2G och 3G näten stängas ner och i slutet av nästa år (2025) ska det vara helt släckt. Anledningen är att ge utrymme till ny och modern teknik. 4G och 5G innebär en snabbare och stabilare uppkoppling. De gamla 3G näten släcks lite i taget medan 2G nätet fungerar fullt ut tills det helt släcks. Nätoperatörerna tipsar och beskriver hur du kontrollerar vilket nät din utrustning använder. Läs mer på webbsidan "Byt nät nu" där du också hittar länkar till några av operatörernas sidor där det beskrivs ytterligare.

 

Hur fungerar betalningar för dig?
Nu går startskottet för 2024-års bevakningsrapport som ska presentaras för Finansdepartementet i december. Vi informerar dem om hur det fungerar i våt län för människor att ta ut kontanter och betala räkningar.
Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er inför kommande års rapport.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma