Ser brevet konstigt ut? Öppna brevet i webbversionen

Nyhetsbrev

November 2023

Vi levererar medicinsk kompression till Sveriges regioner och kommuner. Vårt sortiment uppfyller alla medicinska riktlinjer och även brukarens krav på komfort och funktion - i massor av färger.

 
Patientberättelse circaid juxtalite


Vill du hjälpa oss att förbättra medi e-shop?

I detta nyhetsbrev flaggar vi för arbetet med att förbättra vår e-shop. Just nu genomför vi en enkätundersökning som vi är oerhört tacksamma om du har möjlighet att fylla i.

Dessutom behöver vi hjälp med att prova vår nya testversion och hoppas att du vill anmäla dig till detta. Se mer längre ner. (Observera att vi behöver din anmälan senast nu på torsdag.)

Vi flaggar också för två nya faktafyllda broschyrer som vänder sig till patienter med venösa besvär respektive lymf- eller lipödem.

Dessutom beskriver vi närmare vilka uppgifter du kan utläsa ur etiketterna som sitter i varje kompressionsstrumpa. Vi berättar även om hur länge kompressionen fungerar i våra kliniska kompressionsstrumpor.

Läs om detta och lite till i detta nyhetsbrev.

Vi önskar god läsning!

Hälsningar från medi-teamet

Här är broschyrerna i pdf-format:

Nya patientbroschyrer

Nu har vi tryckt upp nya broschyrer som vänder sig till patienter. Broschyrerna beskriver både orsaker till diagnoser, tips samt behandlingsalternativ.

Den ena broschyren vänder sig till patienter med lymfödem/lipödem och den andra vänder sig till patienter med venösa diagnoser.

Du som skulle vilja erbjuda dina patienter någon av dessa broschyrer – skicka ett mail till oss och meddela vilken/vilka du skulle behöva, så skickar vi en uppsättning inklusive ett ställ att ha dem i. Vi tänker oss att stället förslagsvis kan stå i ett väntrum eller behandlingsrum.

Venös broschyr
Lymf-broschyr

Adressen är info@medi.se

Delta i vår enkätundersökning om e-shopen

Vi vill ha din åsikt! Vi vill vidareutveckla medi e-shop för att den ska fungera bättre för dig.

Just nu genomför vi en enkätundersökning.

Vi blir jätteglada om du vill hjälpa oss genom att ta cirka
5 minuter till att svara på några frågor.

Klicka här

OBS! Du behöver fylla i undersökningen senast på fredag den 24 november.

Testa och tyck till om vår nya testversion av e-shopen
– OBS, vi behöver svar snarast!

Vi håller just nu på att göra en större förbättring av vår e-shop. Vi behöver din hjälp med att testa våra nya idéer.

Har du möjlighet att hjälpa oss under 1 timme mellan den 4:e och 15:e december?

Du som kan tänka dig detta, vänligen kontakta oss och uppge namn och en mailadress som du vill bli kontaktad på. Företaget som hjälper oss att utföra testerna heter Userlutions och ligger i Berlin i Tyskland.

Du kan välja om du vill ha kontakt med Userlutions på engelska eller tyska. De kommer att höra av sig till dig och bestämma en tid då ni kan ha kontakt via Zoom.
Testerna kommer att spelas in för att kunna användas som utgångspunkt när vi färdigställer den nya versionen av e-shopen.

Som tack för din medverkan erbjuder vi 2 par valfria kompressionsstrumpor ur vårt sortiment för eget bruk.

Vi behöver din intresseanmälan senast nu på torsdag 23 november.

OBS! Vi vill även gärna ha deltagare som ännu inte har börjat använda e-shopen, så välkommen att höra av dig!

Kompressionen i kliniska kompressionsstrumpor
garanteras i 10 tvättar

Våra kliniska kompressionsstrumpor:
mediven thrombexin 18
mediven thrombexin 21
mediven struva 23
mediven struva 35
är alla framtagna för att i första hand användas på sjukhus i samband med operationer m.m.

För att underlätta hanteringen i denna miljö, så har strumporna tillverkats så att de tål att tvättas i 95°C. Torkning är möjlig i upp till max 80°C.
Dels är hygienkraven höga och dels måste man kunna använda samma strumpa på flera patienter.

På grund av de höga tvätt- och torktemperaturerna samt användningen av hygientvättmedel kan det efter 10 tvättar inte längre garanteras att kompressionen fungerar. Vi följer i detta fall för-standarden för antritrombosstrumpor, ENV 12719.

Vår produktserie för klinisk kompression är anpassad för patienter i olika stadier av mobilitet, från immobil till delvis immobil och slutligen mobil. Notera dock att samtliga av dessa kompressionsstrumpor är avsedda att användas en kortare period då speciella omständigheter råder. Patienter som behöver kompressionsbehandling även när de återgår till sin vardag, behöver behandlas med strumpor ur våra andra sortiment (rundstickat/
flatstickat/justerbart).

Vad betyder informationen på våra etiketter?

Etiketten på måttillverkade produkter

1. Namnet på kvalitén
2. Talar om att det är en måttillverkad strumpa
3. Vilken tådel strumpan har
iiiiiRundstickat: öppen tå, sluten tå eller soft toe
iiiiiFlatstickat: öppen tå / snedskuren öppen tå, sluten tå / snedskuren sluten tå eller soft toe /
iiiiisnedskuren soft toe
4. Namn på brukaren (i exemplet så är strumpan beställd som prov i en upphandling och därför står
iiiiidet PROV UPPHANDLING)
5. Kompressionsklass
6. Talar om om strumpan är en höger- eller vänsterstrumpa
iiiiiR = Höger (Right)
iiiiiL = Vänster (Left)
7. Måttnummer (MTM-nr) unikt nummer, se mer information nedan.

Varje måttillverkad strumpa får ett MTM-nummer som är unikt för just den strumpan och detta nummer skrivs på etiketten i strumpan. Det ser ut och tolkas så här:
Strumpan på bilden är tillverkad 4 februari 2022. Bra att veta är att när tillverkningsdatumet är mellan den 1-9 så visas det endast som en siffra. Är tillverkningsdatumet mellan den 10-31 så är det två siffror. Ett tips kan vara att läsa numret bakifrån dvs: Löpnummer - 4 siffor. Månad - två siffor. År- två siffor. Datum - en eller två siffror.

Förkortningen MTM står för Made To Measure = måttillverkad.

Etiketten på standardprodukter

1. Namnet på kvalitén
2. Längden på standardstrumpan
iiiiinormal/regular – Normallång modell
iiiiikurtz/petit – Kort modell
3. Vilken tådel strumpan har alternativt information om strumpan har häftband eller inte
4. Endast mediven forte sluten tå – anger om strumpan har stor eller liten fot
5. Kompressionsklass
6. Storlek
7. Talar om vilken modell det är: AD, AG, AT osv samt måtten för cB
iiiiiInom parentesen står måtten för cD eller cG / längden

Tänk på detta när du beställer

Du som beställer kompressionsstrumpor till din patient nu inför stundande helger fråga gärna om han eller hon vill ha sina strumpor skickade till en annan adress.

Det händer att vi skickar ut beställningar till patienters vanliga bostadsadress och att det orsakar onödigt krångel eftersom det sedan visar sig att patienten befunnit sig i sitt fritidshus eller på besök hos någon under en längre period.

Mobilnummer och postnummer

Eftersom vi tidvis har haft problem med att avier försvinner i posten, så rekommenderar vi att ni alltid fyller i patientens mobilnummer på alla beställningar som ska skickas direkt till patienten.

Detta gäller oavsett om ni gör beställningen per fax, mail eller via e-shopen.

I och med att mobilnummer finns angivet så får patienten en avisering via SMS och kan hämta ut sitt paket utan pappersavi.

Vi vill samtidigt påminna om att det är viktigt att fylla i korrekt postnummer för att leveransen ska gå fram. Postnumret behöver anges i formatet XXX XX.

Detta gäller särskilt beställningar som görs i vår e-shop då de går in i produktions- och leveranssystemet automatiskt utan att vi har någon möjlighet till kontroll.

mediven cosy med lateral söm

Sedan den 4 oktober 2023 kan du välja mediven cosy med söm på sidan istället för bak.

Patienten får då möjlighet att sitta och gå utan att behöva känna sömmen lika markant på benet, under foten samt i knävecket.

Den tidigare modellen med söm bak är fortfarande standardvalet och vill man ha lateral söm måste man aktivt välja det tillvalet. Måttagning sker på samma sätt oavsett vilket sömalternativ du väljer.

OBS: Den laterala placeringen av sömmen går inte att kombinera med extrafunktioner i fotledsområdet runt mätpunkten Y (exempelvis med en Levamed-pelott).

Läs mer om fördelarna med lateral söm
Ny beställningsblankett för flatstickade produkter där du kan välja lateral söm

Nya priser från 2024

Vi vill meddela att våra generella priser kommer att höjas med ca 3% från och med den
1 januari 2024.* Prishöjningen är en följd av marknadsutvecklingen med kraftigt ökade kostnader för råvaror, transporter, energi och övriga omkostnader. En mindre prishöjning är därmed nödvändig för att kunna bibehålla vår höga servicegrad, kvalitet och tillgänglighet.


Som kund hos medi kan du alltid känna dig trygg med att vi har kunden och brukarens bästa i fokus. Vi jobbar med ständig förbättring av vår service till er som kund. Vår vision är att vara ert självklara förstahandsval inom medicinsk kompression samt att öka livskvaliteten för de som använder våra högkvalitativa produkter. medi – I feel better

Tack för er förståelse.

Våra nya prislistor är nu färdigställda och vi skickar dem gärna till er på begäran.

 

*OBS: Upphandlingspriser påverkas inte och gäller fortsatt enligt aktuellt avtal med respektive Region.

Vad tycker du om våra nyhetsbrev?

Vi är tacksamma för kort feedback. Tumme upp eller tumme ner?

Feedback

0 1

Kontakta oss gärna om du vill veta mer:

Kontakta oss
 
Tel: 08-96 97 98
Fax: 08-626 68 70
Epost: info@medi.se
Mån - Fre 07:30 - 16:30
medi Sweden AB
Box 6034
192 06 Sollentuna
Service
 
Kurser
Seminarier
Filmer
Kontakta oss
Sociala Medier
 
Facebook Twitter Google+
Instagram LinkedIn YouTube
Brevet skickades till [//curemail]
Klicka här för att avregistrera din adress
Do not click this link