RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg
|
Maj - juni 2024
Vi är nu i slutet av maj med fina dagar och en längtan efter semester med lediga dagar. Men först är det skolavslutningar, studentfirande och andra avslutningsfestligheter på gång.
Under våren har vi genomfört två stora konferenser för skolfältet. Över 100 deltog på årets RucX Summit med fokus på TSI – tidiga och samlade insatser för barn och unga. Inför denna konferens utökade vi målgruppen med personal inom elevhälsan och inom socialtjänsten. Det blev en mycket lyckad satsning.
Den 19 april arrangerades RucX första symposium för praktiknära forskning i samverkan. Ett 15-tal projekt presenterades av Högskolans forskare och deltagare från våra samverkansskolor i regionen. Mer än 120 personer deltog och symposiet kommer att arrangeras vart annat år.
I detta nyhetsbrev vill vi särskilt uppmärksamma de kurser vi erbjuder regionens VFU-handledare. Att vara lokal lärarutbildare är ett förtroendeuppdrag och du som VFU-handledare är Högskolans förlängda arm. För att säkerställa hög kvalitet i uppdraget, behöver du gå minst grundutbildningen för att ta emot en student.
Just nu ger vi en grundkurs samt en påbyggnadskurs med fördjupad fokus på relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund i handledningsprocessen. Kurserna ges på distans om 7,5 hp och är schemalagda att starta i oktober i år och avslutas i maj 2025. Studietakten är 25 procent och kursen har fyra obligatoriska digitala träffar.
Vi önskar er alla en fin och vilsam sommar!
Hälsningar RucX-teamet,
Ann-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild
|
Unik kompetens via fristående kurser i svenska
Vill du skriva? Måste du skriva? Eller vet du helt enkelt bara att du gillar att skriva och vill testa vad det skulle kunna leda till professionellt? Inom reklamen? Skönlitteraturen? Journalistiken? Högskolan i Gävle erbjuder tre utbildningspaket - så kallade rekommenderade studiegångar - med särskilt fokus just på text och skrivande i en snabbt föränderlig värld.
• | Kreativt skrivande 1-90 hp, halvfart distans | • | Svenska språket 1-90 hp, halvfart distans | • | Svenska språket inriktning kreativt skrivande 180 hp, helfart distans |
Läs mer om rekommenderade studiegångar med inriktning mot svenska språket och kreativt skrivande
|
Kurser som ges på uppdrag av Skolverket
Lärarlyftskurser
Höstterminen 2024 (öppen för sen anmälan)
• | Engelska för lärare i åk 7–9, 45 hp. Halvfart | • | Religionskunskap för lärare i åk 7–9, 45 hp. Halvfart
|
Vårterminen 2025 (öppnar för ansökan 15 september)
• | Engelska för lärare i åk 1-3, 15 högskolepoäng (1–15). Ingår i Lärarlyftet | • | Engelska för lärare i åk 4–6, 30 högskolepoäng (1–30). Ingår i Lärarlyftet |
Mer information och länk till ansökan för Högskolans lärarlyftskurser
|
Förskolekurser i kommunen för förskolepersonal
Skolverket ger ett antal fortbildningskurser för förskolans personal inom olika områden. Kurserna är kostnadsfria, undervisning och kurslitteratur ingår. I verksamheten görs överenskommelse om förutsättningar som inläsningstid mm.
Tänk på att kurserna är både på distans och kommunförlagda, vi kommer ut till dig på arbetsplatsen. Det går att arrangera dessa kurser ihop med andra kommuner eller fristående förskolor, och då förälgger vi träffar på olika orter.
Mejla ditt intresse för kommunförlagda förskolekurser till ruc@hig.se
|
Ny kurs! Matematikdidaktik i förskolan
Under 2024 erbjuder vi i samarbete med Skolverket en ny kurs inom matematikdidaktik i förskolan. Syftet med kursen är att ge en vidgad och fördjupad kunskap om undervisning och lärande i matematik i förskolan och att ge dina förskollärare tilltro till den egna förmågan att undervisa i matematik. I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter med matematikinnehåll med den egna barngruppen. Aktiviteterna diskuteras och reflekteras över i relation till litteratur och aktuell forskning om hur barns lärande inom matematik kan stödjas, utvecklas, stimuleras och utmanas.
Tänk på att denna kurs är både på distans och kommunförlagd, vi kommer ut till dig på arbetsplatsen. Det går att arrangera kursen ihop med andra kommuner eller fristående förskolor, och då förlägger vi träffar på olika orter.
Länk till intresseanmälan för kursen Matematikdidaktik i förskolan
Mer information på Skolverkets webbsida om kommunförlagda förskolekurser
(se särskilt Tips på upplägg och Förskolekurser i praktiken).
|
I skuggan av mobbning och kränkande behandling på mellanstadiet från ett genusperspektiv
Här kan du ta del av resultatet från en fallstudie som våra forskare har publicerat i samverkan med en kommun i regionen. Forskarna och kommunens deltagare hoppas att en studie som denna kan bidra som ett systematiskt underlag och stöd för professionellt omdöme. Resultaten visar på; a) en bred variation av sätt att förstå vissa flickors utsatthet; b) metoder/åtgärder som används på de tre skolorna; samt, c) olika hinder för att stimulera en trygg socioekologisk miljö.
Länk till rapporten som PDF fil
|
|
|
|
|
|
Trygghetscirkeln – En föräldrautbildning som stärker föräldraskap och välbefinannde.
Syftet med studien var att undersöka föräldrars erfarenheter och upplevelser av att delta i föräldraskapsstödsprogrammet Trygghetscirkeln. Vi ville också veta om föräldrarnas välbefinnande har påverkats av deltagandet. Resultatet visar att föräldrarna upplever att Trygghetscirkeln har givet dem de verktyg de behöver i sin vardag för att på ett bättre sätt bemöta och vårda sina barn.
Länk till rapporten som PDF fil
|
|
|
|
|
|
Skolforskningsinstitutet – undervisning på vetenskaplig grund
Skolforskningsinstitutet samlar artiklar och gör forskningssammanställningar för förskollärare, lärare och andra verksamma i skolan. Syftet är att främja goda förutsättningar för en undervisning på vetenskaplig grund.
Länk till Skolforskningsportalens forskningssammanställningar
|
Ta del av våra forskargruppers olika program under det strategiska området Innovativt lärande:
Högskolan i Gävle har fyra strategiska forskningsområden varav ett heter Inovativt lärande. Inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande finns tre forskningsprogram: Demokrati och likvärdighet, Digitalisering, teknologier, media och lärande och Morgondagens Lärmiljöer.
Mer information om forskningsområdet Innovativt lärande
|
Det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande adresserar samhällsutmaningar kopplade till mål 1,4, 5, 10 och 16 i Agenda 2030..
|
ULF – Utbildning, lärande, forskning
ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Hudiksvall, Nordanstig, Sandviken, Söderhamn, och Älvkarleby.
Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor.
Länk till mer information om forskning inom utbildningsvetenskap.
|
LEVE!
Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!
LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!
|
Om RucX
RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.
RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.
Kontakta RucX
|
|
|
|
|
|
|
|