RucX nyhetsbrev maj-juni
 

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 
 

RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg

 
Maj - juni 2024

Vi är nu i slutet av maj med fina dagar och en längtan efter semester med lediga dagar. Men först är det skolavslutningar, studentfirande och andra avslutningsfestligheter på gång.

Under våren har vi genomfört två stora konferenser för skolfältet. Över 100 deltog på årets RucX Summit med fokus på TSI – tidiga och samlade insatser för barn och unga. Inför denna konferens utökade vi målgruppen med personal inom elevhälsan och inom socialtjänsten. Det blev en mycket lyckad satsning.

Den 19 april arrangerades RucX första symposium för praktiknära forskning i samverkan. Ett 15-tal projekt presenterades av Högskolans forskare och deltagare från våra samverkansskolor i regionen. Mer än 120 personer deltog och symposiet kommer att arrangeras vart annat år.

I detta nyhetsbrev vill vi särskilt uppmärksamma de kurser vi erbjuder regionens VFU-handledare. Att vara lokal lärarutbildare är ett förtroendeuppdrag och du som VFU-handledare är Högskolans förlängda arm. För att säkerställa hög kvalitet i uppdraget, behöver du gå minst grundutbildningen för att ta emot en student.

Just nu ger vi en grundkurs samt en påbyggnadskurs med fördjupad fokus på relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund i handledningsprocessen. Kurserna ges på distans om 7,5 hp och är schemalagda att starta i oktober i år och avslutas i maj 2025. Studietakten är 25 procent och kursen har fyra obligatoriska digitala träffar.

Vi önskar er alla en fin och vilsam sommar!

Hälsningar RucX-teamet,
Ann-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild

 
 

Fristående kurser

Ett urval av kurser med start höstterminen 2024 som finns inom Högskolans ordinarie kursutbud och passar för dig som arbetar inom skolan. Kurserna nedan är öppen för sen anmälan.

Ateljerista - pedagogik för förskola och skola 30 hp
Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling I, 7,5 hp
Bildpedagogik (1-30) 30 hp
Bildpedagogik (31-45) 15 hp
Bildpedagogik (61-75) 15 hp
Biologisk mångfald
Didaktiska perspektiv på elevspråksanalys
Digital teknik som bildskapande verktyg i förskola och skola 7,5 hp
Engelska för grundlärare i årskurs 4-6
Genusvetenskap (1-30) 30 hp
Genusvetenskap (31-60) 30 hp
Introduktionskurs i pedagogik 1-30 30 hp
Kommunikation, språk och litteracitet i förskolan och skolans tidiga år 7,5 hp
Muntlig och skriftlig språkfärdighet i undervisning
Pedagogik 31-60 hp 30 hp
Pedagogik 61-90 30 hp
Pedagogik (91-120) 30 hp
Svenska som andraspråk (1-30) 30 hp
Svenska som andraspråk (31-60) 30 hp
Svenska som andraspråk (61-90) 30 hp
Ämnesdidaktiska studier i engelska (91-120)​​​​​​​


Kurs till VFU-handledare

Perspektiv på handledning av lärarstudenter inom verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp
Utbildning för lokala lärarutbildare 7,5 hp


Mer information om samtliga fristående kurser inom Högskolans ordinarie utbud

Unik kompetens via fristående kurser i svenska

Vill du skriva? Måste du skriva? Eller vet du helt enkelt bara att du gillar att skriva och vill testa vad det skulle kunna leda till professionellt? Inom reklamen? Skönlitteraturen? Journalistiken? Högskolan i Gävle erbjuder tre utbildningspaket - så kallade rekommenderade studiegångar - med särskilt fokus just på text och skrivande i en snabbt föränderlig värld.

Kreativt skrivande 1-90 hp, halvfart distans
Svenska språket 1-90 hp, halvfart distans
Svenska språket inriktning kreativt skrivande 180 hp, helfart distans


Läs mer om rekommenderade studiegångar med inriktning mot svenska språket och kreativt skrivande

 

Kurser som ges på uppdrag av Skolverket

 
Lärarlyftskurser

Höstterminen 2024 (öppen för sen anmälan)

Engelska för lärare i åk 7–9, 45 hp. Halvfart
Religionskunskap för lärare i åk 7–9, 45 hp. Halvfart
 

Vårterminen 2025 (öppnar för ansökan 15 september)

Engelska för lärare i åk 1-3, 15 högskolepoäng (1–15). Ingår i Lärarlyftet
Engelska för lärare i åk 4–6, 30 högskolepoäng (1–30). Ingår i Lärarlyftet


Mer information och länk till ansökan för Högskolans lärarlyftskurser

Förskolekurser i kommunen för förskolepersonal

Skolverket ger ett antal fortbildningskurser för förskolans personal inom olika områden. Kurserna är kostnadsfria, undervisning och kurslitteratur ingår. I verksamheten görs överenskommelse om förutsättningar som inläsningstid mm.

Tänk på att kurserna är både på distans och kommunförlagda, vi kommer ut till dig på arbetsplatsen. Det går att arrangera dessa kurser ihop med andra kommuner eller fristående förskolor, och då förälgger vi träffar på olika orter.

Mejla ditt intresse för kommunförlagda förskolekurser till ruc@hig.se

Ny kurs! Matematikdidaktik i förskolan

Under 2024 erbjuder vi i samarbete med Skolverket en ny kurs inom matematikdidaktik i förskolan. Syftet med kursen är att ge en vidgad och fördjupad kunskap om undervisning och lärande i matematik i förskolan och att ge dina förskollärare tilltro till den egna förmågan att undervisa i matematik. I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter med matematikinnehåll med den egna barngruppen. Aktiviteterna diskuteras och reflekteras över i relation till litteratur och aktuell forskning om hur barns lärande inom matematik kan stödjas, utvecklas, stimuleras och utmanas.

Tänk på att denna kurs är både på distans och kommunförlagd, vi kommer ut till dig på arbetsplatsen. Det går att arrangera kursen ihop med andra kommuner eller fristående förskolor, och då förlägger vi träffar på olika orter.

Länk till intresseanmälan för kursen Matematikdidaktik i förskolan

​​Mer information på Skolverkets webbsida om kommunförlagda förskolekurser
(se särskilt Tips på upplägg och Förskolekurser i praktiken).

Rapporter och skrifter
I skuggan av mobbning och kränkande behandling på mellanstadiet från ett genusperspektiv

Här kan du ta del av resultatet från en fallstudie som våra forskare har publicerat i samverkan med en kommun i regionen. Forskarna och kommunens deltagare hoppas att en studie som denna kan bidra som ett systematiskt underlag och stöd för professionellt omdöme. Resultaten visar på; a) en bred variation av sätt att förstå vissa flickors utsatthet; b) metoder/åtgärder som används på de tre skolorna; samt, c) olika hinder för att stimulera en trygg socioekologisk miljö.

Länk till rapporten som PDF fil

 
Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler

Två av våra forskare har deltagit i en studie kring funktionella lokaler för förskolan.

Länk till slutrapporten som PDF fil

 

Trygghetscirkeln – En föräldrautbildning som stärker föräldraskap och välbefinannde.

Syftet med studien var att undersöka föräldrars erfarenheter och upplevelser av att delta i föräldraskapsstödsprogrammet Trygghetscirkeln. Vi ville också veta om föräldrarnas välbefinnande har påverkats av deltagandet. Resultatet visar att föräldrarna upplever att Trygghetscirkeln har givet dem de verktyg de behöver i sin vardag för att på ett bättre sätt bemöta och vårda sina barn.

Länk till rapporten som PDF fil

 
Skolforskningsinstitutet – undervisning på vetenskaplig grund

Skolforskningsinstitutet samlar artiklar och gör forskningssammanställningar för förskollärare, lärare och andra verksamma i skolan. Syftet är att främja goda förutsättningar för en undervisning på vetenskaplig grund.

Länk till Skolforskningsportalens forskningssammanställningar

 

Lärarutbildning

Högskolan i Gävle erbjuder ett flertal lärarutbildningar. Länk till mer information om våra lärarutbildningar.

 

Forskning

Ta del av våra forskargruppers olika program under det strategiska området Innovativt lärande:

Högskolan i Gävle har fyra strategiska forskningsområden varav ett heter Inovativt lärande. Inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande finns tre forskningsprogram: Demokrati och likvärdighet, Digitalisering, teknologier, media och lärande och Morgondagens Lärmiljöer.

Mer information om forskningsområdet Innovativt lärande

Det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande adresserar samhällsutmaningar kopplade till mål 1,4, 5, 10 och 16 i Agenda 2030..

Så läser du en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut.

Länk till Skolportens webbsida där du får tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

ULF – Utbildning, lärande, forskning

ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Hudiksvall, Nordanstig, Sandviken, Söderhamn, och Älvkarleby.

Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.

Forskning inom utbildningsvetenskap

Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor.

Länk till mer information om forskning inom utbildningsvetenskap.

 

LEVE!


Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!

LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!

 
Tipsa en vän om RucX:s nyhetsbrev
 
Prenumerera på RucX:s nyhetsbrev
 

Om RucX

RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.

RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.

Kontakta RucX

 
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube
 
 

Klicka här för att avregistrera din adress

 
 
Do not click this link