RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg
|
Juni 2023
En hektisk vår är slut, vi är redan i juni och den blomstertid.. är redan här!
Juni och skolavslutningstider, stundentfirande och avslutningsfestligheter inför sommarens ledighet planeras för fullt.
Fritidshemsbiennalen 2023 är genomförd och deltagarna var nöjda med konferensen som gavs på Högskolan i Gävle efter att vi ställt in år 2020 och höll den digitalt år 2021. Nästan alla deltagare som svarade på vår enkät vill fortsätta att delta fysiskt och de var nöjda med upplägget och balansen mellan stora föreläsningar och seminariepass.
År 2025 är det dags för Mittuniversitetet att ta över stafettpinnen med förberedelserna av att anordna en ny biennal utifrån utvärderingarna. Vi vill rikta ett stort tack till alla som deltog!
Fokus i RucX nyhetsbrev är att uppmärksamma de kurser och insatser som fortfarande är öppna för sen anmälan. Vi erbjuder bland annat två seminarieserier som vi ger i samverkan med Skolverket kring Lärmiljöer och Den utforskande spiralen.
Vi lyfter även en ny spännande avhandling med fokus på SKUA – Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt av vår kollega Viktoria Waagaard.
Vi önskar er alla en fin och vilsam sommar!
Hälsningar RucX-teamet,
Ann-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild
|
Kurser som ges på uppdrag av Skolverket
Lärarlyftskurser höstterminen 2023 (öppen för sen anmälan)
• | Engelska för lärare åk 7-9 (1-45 hp). Ingår i Lärarlyftet 45 hp | • | Engelska för lärare i gymnasieskolan. Ingår i Lärarlyftet 90 hp
|
Lärarlyftskurser vårterminen 2024
• | Engelska för lärare i åk 1-3, 15 hp (1–15). Ingår i Lärarlyftet | • | Engelska för lärare i åk 4-6, 30 hp (1–30). Ingår i Lärarlyftet |
Mer information och länk till ansökan för Högskolans lärarlyftskurser
Fristående kurser
Ett urval av kurser som finns inom Högskolans ordinarie kursutbud och som passar för dig som arbetar inom skolan.
Didaktik: IT som resurs för lärare i förskoleklass, fritidshem och årskurs 1–6, 7,5 hp
Didaktik: IT som resurs för högstadie- och gymnasielärare, 7,5 hp
Didaktiska perspektiv på elevspråksanalys, 7,5 hp
Digital teknik som bildskapande verktyg i förskola och skola, 7,5 hp
Digitala kanaler I, 7,5 hp
Digitala kanaler II, 7,5 hp
Game based learning, 15 hp
Lärares arbete med barns/elevers hälsa och välbefinnande i förskolan/skolan, 7,5 hp
Medieekologi och medieanvändning: kontroll och kollektiv kreativitet i den digitala tidsåldern 7,5 hp
Mediesamhälle och mediekultur, 7,5 hp
Muntlig och skriftlig språkfärdighet i undervisning, 7,5 hp
Pedagogiskt utvecklingsarbete, 15 hp
Ämnesdidaktiska studier i engelska, (91–120), 30 hp
Mer information om samtliga fristående kurser inom Högskolans ordinarie utbud per ämne.
Seminarieserie
Från vision till verksamhet i utbildningsmiljöer
Många huvudmän står inför ny- eller ombyggnationer av skolor och förskolor, men vad innebär den resan och vad behöver man tänka på? Kan lokal- och skolutveckling kroka arm med varandra och hur gör man då?
I samverkan med Skolverket erbjuder forskargruppen ROLE vid Högskolan i Gävle en seminarieserie med sex seminarier vid fyra träffar under hösten 2023 och våren 2024, två fysiska och två digitala.
För mer information och anmälan
Den utforskande spiralen – ett ramverk för ett elevnära kvalitetsarbete i förskola och skola
Vad upplever du behövs för att ett förbättringsarbete som utgår från de egna elevernas behov ska vara en ständig pågående angelägenhet för alla vuxna i skolan? Och tror du att ett utforskande arbetssätt kan vara ett verktyg i att skapa god kvalitet som gynnar alla som arbetar i skolan?
Den utforskande spiralen kan bidra till ett sådant förbättringsarbete som engagerar och samlar de som finns närmast barnen och eleverna, de som är intresserade av barnens och elevernas upplevelse av sitt lärande samt de som kan skapa ett engagemang för ett kontinuerligt kvalitetsarbete.
För mer information och anmälan
|
Kommunförlagda förskolekurser för personal i förskolan
Följande kurs kan ges kommunförlagda under hösten 2023 om intresse finns:
Naturvetenskap och teknik i förskolan –med didaktiskt perspektiv
Naturvetenskap och teknik är viktiga områden i läroplanen för förskolan. Vi erbjuder en kurs för att öka kunskapen. Den heter Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning.
Här får förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan en möjlighet att utveckla sin kunskap och sitt sätt att arbeta så att barnens nyfikenhet och lärande utmanas och stimuleras mer.
Mejla ditt intresse till ruc@hig.se
Mer information om våra kommunförlagda förskolekurser
|
Disputation
Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet - Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Viktoria Waagard doktorand vid Avdelningen för humaniora, Akademin för utbildning och ekonomi, försvarade sin doktorsavhandling i didaktik vid Uppsala universitet 5 maj.
Viktoria är den första att disputera i projektet Språket som nyckel.
Syftet med forskningsprojektet var att bidra med forskning som vidgar och fördjupar sättet att synliggöra, diskutera och förstå ämnesliteracy (disciplinary literacy) i samhälls-kunskapsämnet i ett språkligt heterogent klassrum.
Exempel på bidrag från Viktorias forskningsprojekt:
• | Undervisningen är huvudsakligen muntlig, sällan textanknuten och vardagsspråklig. Elever och lärare bygger innehåll med diskussionsfrågor och fokus på ord och begrepp | • | Samhällskunskapsämnets ord, begrepp och tankeredskap är en del av ämnets literacy. Expansioner med utveckling förekommer främst i den muntliga undervisningen, expansioner med specificering och tillägg är vanligast i elevtexterna. Eleverna behöver lärarens stöd för att exemplifiera, utveckla och fördjupa resonemang. | • | Orsaker och konsekvenser är det vanligast förekommande samhällsvetenskapliga tankeredskapet i undervisning såväl som elevtexter. | • | Flerspråkiga och även enspråkiga elever gynnas av vissa förutsättningar. Den språkliga ytan i flerspråkiga elevers texter kan uppvisa avvikelser, men deras förståelse och fördjupade resonemang framgår ändå. | • | Avhandlingens resultat är en ämnesspecifik konkretisering av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, vad:et i hur:et.
|
Länk till mer information om avhandlingen
|
Ta del av våra forskargruppers olika program under det strategiska området Innovativt lärande:
Högskolan i Gävle har fyra strategiska forskningsområden varav ett heter Inovativt lärande. Inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande finns tre forskningsprogram: Demokrati och likvärdighet, Digitalisering, teknologier, media och lärande och Morgondagens Lärmiljöer.
|
ULF – Utbildning, lärande, forskning
ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Hudiksvall, Nordanstig, Sandviken, Söderhamn, och Älvkarleby.
Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor. Mer information
|
LEVE!
Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!
LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!
|
Om RucX
RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.
RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.
Kontakt
|
|
|
|
|
|
|
|