Högskolan i Gävle, RucX
 

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 
 

RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg

 

September 2023

Hösten står för dörren genom att vi gått in i årets första höstmånad, september.
Det blev ett blött och myggigt slut på sommaren. Medan juni månad var en av dom varmaste på länge, var juli och augusti de mest regniga månaderna och det gick inte att lita på väderleksrapporteringen. Många av oss har återigen fått erfara vattenskador, både inomhus och utomhus.

Bygget av RucX teamet har lett till att vi nu är sju personer som arbetar med frågor kring lärarutbildning, skol- och kompetensutveckling samt forskning och som har tentakler ute på hela Högskolan. I septemeber månads nyhetsbrev presenterar vi ett urval av både fristående kurser och särskilda satsningar som kanske kan vara aktuella för just dig!
Vi hoppas även att våra tips på aktuella forskningsartiklar kan inspirera i vardagsarbetet.

Det pågår även ett bygge av en ny webbpattform för Högskolan i Gävle som vi hoppas och tror ska ge oss utökade möjligheter för att synliggöra RucX verksamhet på ett bättre sätt.

Vi önskar dig varmt välkommen att ta del av vårt utbud.

Hälsningar RucX-teamet,
Ann-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild

Planerade evenemang
 

Save the date: Vetenskaplig grund – varför då? 19 april 2024
Vad innebär undervisning på vetenskaplig grund?
Hur går det till när vi beprövar vår erfarenhet i våra professioner?
Vad innebär det egentligen att vara en professionell lärare?


För första gången arrangerar RucX vid Högskolan i Gävle ett heldagssymposium med syfte att sprida kunskaper och erfarenheter av samarbete som bedrivits inom ramen för den nationella försöksverksamheten med praktikutvecklande forskning, Utbildning, Lärande, Forskning, (ULF).

Mer information läggs ut på www.hig.se/rucx efter nyår.

 

Kurser som ges på uppdrag av Skolverket

 
Lärarlyftskurser vårterminen 2024
Engelska för lärare i åk 1-3, 15 hp (1–15). Ingår i Lärarlyftet
Engelska för lärare i åk 4-6, 30 hp (1–30). Ingår i Lärarlyftet


Mer information och länk till ansökan för Högskolans lärarlyftskurser

Förskolekurser i kommunen för förskolepersonal

Följande kurser kan ges kommunförlagda om intresse finns:

Undervisning i förskolan
Leda kvalitetsarbetet
Utmana och stödja
Naturvetenskap och teknik
Flerspråkighet
Dokumentera kvaliteten
 

Mejla ditt intresse till ruc@hig.se

​​Mer information om våra kommunförlagda förskolekurser

 

Fristående kurser

Ett urval av kurser som finns inom Högskolans ordinarie kursutbud och som passar för dig som arbetar inom skolan.

Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik 7,5 hp
Det svenska skolsystemet 7,5 hp
Game based learning 15 hp
IT som resurs för högstadie- och gymnasielärare 7,5 hp
Kompletterande kurs i pedagogik 15 hp
(Kursen är avsedd för dig med en lärarexamen, men som behöver ytterligare poäng för behörighet till kandidatkursen i pedagogik, se behörighetsvillkoren i kursplanen).
Systematiskt kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling 7,5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp


Mer information om samtliga fristående kurser inom Högskolans ordinarie utbud vårterminen 2024.

Unik kompetens via fristående kurser i svenska

Vill du skriva? Måste du skriva? Eller vet du helt enkelt bara att du gillar att skriva och vill testa vad det skulle kunna leda till professionellt? Inom reklamen? Skönlitteraturen? Journalistiken? Högskolan i Gävle erbjuder tre utbildningspaket - så kallade rekommenderade studiegångar - med särskilt fokus just på text och skrivande i en snabbt föränderlig värld.

Kreativt skrivande 1-90 hp, halvfart distans
Svenska språket 1-90 hp, halvfart distans
Svenska språket inriktning kreativt skrivande 180 hp, helfart distans


Läs mer om rekommenderade studiegångar med inriktning mot svenska språket och kreativt skrivande

 

Lärarutbildning


Högskolan i Gävle erbjuder ett flertal lärarutbildningar. Mer information

Utbildningar på avancerad nivå


Vad är en masterutbildning?
En masterutbildning är på avancerad nivå och föregås av tre års studier på grundnivå. Mastersnivån ger större möjlighet till fördjupning och specialisering inom det avsedda området och det utökade examensarbetet erbjuder en större möjlighet att knyta an till vidare forskarutbildning.

Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning verksamhetsutveckling 120hp, är ett program för dig som har en pedagogisk utbildning och som vill fördjupa dig i hur man utvecklar pedagogiska verksamheter. Under programmets gång lär du dig att initiera, planera, leda och utvärdera utvecklingsprojekt. Programmet är särskilt inriktat på verksamhetsutveckling i förskolan och skolan.

Läs mer om Masterprogram i Utbildningsvetenskap med inriktning verksamhetsutveckling.

Utbildning på forskarnivå

Vid Högskolan finns möjlighet att studera på forskarnivå inom examenstillstånden Byggd miljö, Hälsofrämjande arbetsliv samt Utbildningsvetenskap.

Inom Utbildningsvetenskap finns didaktik som forskarutbildningsämne.

Forskarutbildningen omfattar 240 högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års heltidsstudier och avslutas med en doktorsexamen. Det är möjligt att avlägga licentiatexamen efter halva tiden. Ofta tar utbildningen närmare fem år, då det är vanligt att parallellt med forskarstudierna bedriva akademitjänstgöring, exempelvis undervisa studenter på grundnivå eller inneha förtroendeuppdrag.

Läs mer och se lediga doktorandplatser

 

Lästips

Så läser du en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut.

Länk till tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

 

Forskning

Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler - FRAFFÖR

I projektet studeras framgångsfaktorer i förskolans lokaler som stödjer uppdraget och det dagliga arbetet, utifrån verksam­hetens organisation och arbetssätt.

En första studie i projektet är nu publicerad och resultat kan sammanfattas som några råd till pedagoger som vill arbeta med att utveckla den pedagogiska innemiljön för yngre barn i förskolan. Råden handlar förenklat om: a) att som pedagog undersöka rum och plats mot bakgrund av barns fysiska längd och utifrån det föreställa sig vad som är möjligt att göra och vad som är direkt tillgängligt, b) att genom observation och dokumentation följa barns faktiska användning av inomhusmiljön; snarare än pedagogernas redan planerade utnyttjande av lokalerna, och c) att komma ihåg att barn ibland vet mer än vuxna om hur en plats bör organiseras för att möjliggöra optimal användning. Vidare kan förändringar som görs med utgångpunkt i barns perspektiv, på och i, utbildningsmiljön enligt studiens resultat visa på behov av platser där barn får springa och platser där barn kan gömma sig från pedagogernas kontroll.

Läs mer om projektet FRAFFÖR

Hur tar sig lärares professionella seende uttryck i två forskares utgångspunkter?

Artikeln lyfter likheter och skillnader hur de båda forskarna ser på utvecklingen av lärares professionella seende.

John Hatties Visible Learning och Donald Schöns The Reflective Practitioner kan sägas ha påverkat utbildningsområdet när det gäller lärares professionella seende, om än från två radikalt olika utgångspunkter. Läs artikeln och ta del av studiens resultat som inte vill bidra till att öka klyftan mellan Hattie och Schön ytterligare, utan snarare till att sammanföra dem som sammanlänkade enheter som trots sina skillnader delar många likheter, inklusive det angelägna i att utveckla lärares professionella seende.

Konferens

SWERA (Swedish Educational Research Association) är en nationell förening med syftet att på olika sätt främja pedagogisk forskning och praktik i Sverige, i samarbete med de övriga nordiska länderna.

Den 10-12 oktober arrangerar Högskolan i Gävle SWERA-konferensen. Tema för SWERA-mötet är: Yttre kontroll och intellektuell organisering av det pedagogiska kunskapsområdet. Konferensen kommer att behandla hur det pedagogiska kunskapsområdet formas av olika intressen och intellektuella traditioner och av olika aktörer i vår omvärld.

Läs mer om pedagogisk forskning i Sverige

Ta del av våra forskargruppers olika program under det strategiska området Innovativt lärande:

Högskolan i Gävle har fyra strategiska forskningsområden varav ett heter Inovativt lärande. Inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande finns tre forskningsprogram: Demokrati och likvärdighet, Digitalisering, teknologier, media och lärande och Morgondagens Lärmiljöer.

Det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande adresserar samhällsutmaningar kopplade till mål 1,4, 5, 10 och 16 i Agenda 2030.

Läs mer om Innovativt lärande och de olika forskningsprogrammen.

ULF – Utbildning, lärande, forskning

ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Hudiksvall, Nordanstig, Sandviken, Söderhamn, och Älvkarleby.

Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.

Forskning inom utbildningsvetenskap

Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor. Mer information

 

LEVE!


Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!

LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!

 
Tipsa en vän om RucX:s nyhetsbrev
 
Prenumerera på RucX:s nyhetsbrev
 

Om RucX

RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.

RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.

Kontakt

 
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube
 
 

Klicka här för att avregistrera din adress

 
 
Do not click this link

Skickat med Paloma