RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg
|
September 2023
Hösten står för dörren genom att vi gått in i årets första höstmånad, september.
Det blev ett blött och myggigt slut på sommaren. Medan juni månad var en av dom varmaste på länge, var juli och augusti de mest regniga månaderna och det gick inte att lita på väderleksrapporteringen. Många av oss har återigen fått erfara vattenskador, både inomhus och utomhus.
Bygget av RucX teamet har lett till att vi nu är sju personer som arbetar med frågor kring lärarutbildning, skol- och kompetensutveckling samt forskning och som har tentakler ute på hela Högskolan. I septemeber månads nyhetsbrev presenterar vi ett urval av både fristående kurser och särskilda satsningar som kanske kan vara aktuella för just dig!
Vi hoppas även att våra tips på aktuella forskningsartiklar kan inspirera i vardagsarbetet.
Det pågår även ett bygge av en ny webbpattform för Högskolan i Gävle som vi hoppas och tror ska ge oss utökade möjligheter för att synliggöra RucX verksamhet på ett bättre sätt.
Vi önskar dig varmt välkommen att ta del av vårt utbud.
Hälsningar RucX-teamet,
Ann-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild
|
Planerade evenemang
Save the date: Vetenskaplig grund – varför då? 19 april 2024
• | Vad innebär undervisning på vetenskaplig grund? | • | Hur går det till när vi beprövar vår erfarenhet i våra professioner? | • | Vad innebär det egentligen att vara en professionell lärare? |
För första gången arrangerar RucX vid Högskolan i Gävle ett heldagssymposium med syfte att sprida kunskaper och erfarenheter av samarbete som bedrivits inom ramen för den nationella försöksverksamheten med praktikutvecklande forskning, Utbildning, Lärande, Forskning, (ULF).
Mer information läggs ut på www.hig.se/rucx efter nyår.
|
Förskolekurser i kommunen för förskolepersonal
Följande kurser kan ges kommunförlagda om intresse finns:
• | Undervisning i förskolan | • | Leda kvalitetsarbetet | • | Utmana och stödja | • | Naturvetenskap och teknik | • | Flerspråkighet | • | Dokumentera kvaliteten
|
Mejla ditt intresse till ruc@hig.se
Mer information om våra kommunförlagda förskolekurser
|
Unik kompetens via fristående kurser i svenska
Vill du skriva? Måste du skriva? Eller vet du helt enkelt bara att du gillar att skriva och vill testa vad det skulle kunna leda till professionellt? Inom reklamen? Skönlitteraturen? Journalistiken? Högskolan i Gävle erbjuder tre utbildningspaket - så kallade rekommenderade studiegångar - med särskilt fokus just på text och skrivande i en snabbt föränderlig värld.
• | Kreativt skrivande 1-90 hp, halvfart distans | • | Svenska språket 1-90 hp, halvfart distans | • | Svenska språket inriktning kreativt skrivande 180 hp, helfart distans |
Läs mer om rekommenderade studiegångar med inriktning mot svenska språket och kreativt skrivande
|
Utbildningar på avancerad nivå
Vad är en masterutbildning?
En masterutbildning är på avancerad nivå och föregås av tre års studier på grundnivå. Mastersnivån ger större möjlighet till fördjupning och specialisering inom det avsedda området och det utökade examensarbetet erbjuder en större möjlighet att knyta an till vidare forskarutbildning.
Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning verksamhetsutveckling 120hp, är ett program för dig som har en pedagogisk utbildning och som vill fördjupa dig i hur man utvecklar pedagogiska verksamheter. Under programmets gång lär du dig att initiera, planera, leda och utvärdera utvecklingsprojekt. Programmet är särskilt inriktat på verksamhetsutveckling i förskolan och skolan.
Läs mer om Masterprogram i Utbildningsvetenskap med inriktning verksamhetsutveckling.
Utbildning på forskarnivå
Vid Högskolan finns möjlighet att studera på forskarnivå inom examenstillstånden Byggd miljö, Hälsofrämjande arbetsliv samt Utbildningsvetenskap.
Inom Utbildningsvetenskap finns didaktik som forskarutbildningsämne.
Forskarutbildningen omfattar 240 högskolepoäng, vilket motsvarar fyra års heltidsstudier och avslutas med en doktorsexamen. Det är möjligt att avlägga licentiatexamen efter halva tiden. Ofta tar utbildningen närmare fem år, då det är vanligt att parallellt med forskarstudierna bedriva akademitjänstgöring, exempelvis undervisa studenter på grundnivå eller inneha förtroendeuppdrag.
Läs mer och se lediga doktorandplatser
|
Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler - FRAFFÖR
I projektet studeras framgångsfaktorer i förskolans lokaler som stödjer uppdraget och det dagliga arbetet, utifrån verksamhetens organisation och arbetssätt.
En första studie i projektet är nu publicerad och resultat kan sammanfattas som några råd till pedagoger som vill arbeta med att utveckla den pedagogiska innemiljön för yngre barn i förskolan. Råden handlar förenklat om: a) att som pedagog undersöka rum och plats mot bakgrund av barns fysiska längd och utifrån det föreställa sig vad som är möjligt att göra och vad som är direkt tillgängligt, b) att genom observation och dokumentation följa barns faktiska användning av inomhusmiljön; snarare än pedagogernas redan planerade utnyttjande av lokalerna, och c) att komma ihåg att barn ibland vet mer än vuxna om hur en plats bör organiseras för att möjliggöra optimal användning. Vidare kan förändringar som görs med utgångpunkt i barns perspektiv, på och i, utbildningsmiljön enligt studiens resultat visa på behov av platser där barn får springa och platser där barn kan gömma sig från pedagogernas kontroll.
Läs mer om projektet FRAFFÖR
Hur tar sig lärares professionella seende uttryck i två forskares utgångspunkter?
Artikeln lyfter likheter och skillnader hur de båda forskarna ser på utvecklingen av lärares professionella seende.
John Hatties Visible Learning och Donald Schöns The Reflective Practitioner kan sägas ha påverkat utbildningsområdet när det gäller lärares professionella seende, om än från två radikalt olika utgångspunkter. Läs artikeln och ta del av studiens resultat som inte vill bidra till att öka klyftan mellan Hattie och Schön ytterligare, utan snarare till att sammanföra dem som sammanlänkade enheter som trots sina skillnader delar många likheter, inklusive det angelägna i att utveckla lärares professionella seende.
|
Konferens
SWERA (Swedish Educational Research Association) är en nationell förening med syftet att på olika sätt främja pedagogisk forskning och praktik i Sverige, i samarbete med de övriga nordiska länderna.
Den 10-12 oktober arrangerar Högskolan i Gävle SWERA-konferensen. Tema för SWERA-mötet är: Yttre kontroll och intellektuell organisering av det pedagogiska kunskapsområdet. Konferensen kommer att behandla hur det pedagogiska kunskapsområdet formas av olika intressen och intellektuella traditioner och av olika aktörer i vår omvärld.
Läs mer om pedagogisk forskning i Sverige
|
Ta del av våra forskargruppers olika program under det strategiska området Innovativt lärande:
Högskolan i Gävle har fyra strategiska forskningsområden varav ett heter Inovativt lärande. Inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande finns tre forskningsprogram: Demokrati och likvärdighet, Digitalisering, teknologier, media och lärande och Morgondagens Lärmiljöer.
|
ULF – Utbildning, lärande, forskning
ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Hudiksvall, Nordanstig, Sandviken, Söderhamn, och Älvkarleby.
Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor. Mer information
|
LEVE!
Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!
LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!
|
Om RucX
RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.
RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.
Kontakt
|
|
|
|
|
|
|
|