Högskolan i Gävle, RucX
 

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 
 

RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg

 
Oktober - November 2023

Höstmörkret lägger sig strax efter 18-tiden på kvällarna och höstlovet kommer med lite vila för skolverksamheten innan spurten går mot november, årets mörkaste månad.
Vi kan trösta oss med att julen och december inte är långt borta och vi får lite ljus av adventstjärnor och adventsstakar i våra fönster.

En hel del av Högskolans kurser som erbjuds våren 2024 ligger öppen för sen anmälan och några presenteras i nyhetsbrevetet.

Förberedelser till utbud för hösten 2024 ligger redan i pipeline, och vi ser fram emot att kunna erbjuda olika aktiviteter som ger dig både påfyllning och fördjupning i ditt arbete.

En ny verksamhetsplan för åren 2024-2026 kommer att beslutas på RucX styrelsemöte i november. Verksamhetsplanen presenteras i vårt första nyhetsbrev 2024.

I RucX kommande aktivitetsplan, som tas fram tillsammans med våra ämnesansvariga och utibildningsledare, presenterar vi nyheter i nätverksutbudet.

I årets sista nyhetsbrev vill vi fokusera på kompetensutveckling för förskolans personal. Kurserna omfattar 7,5hp och är helt kostnadsfria, staten täcker både undervisning och litteratur genom att samverka med oss på Högskolan i Gävle.

Under ribriken forskning vill vi lyfta slutrapporten Perspektiv på Fritidshemmets pedagogiska uppdrag från Ifous med syfte att undersöka och utveckla fritidshemmens verksamhet där Björn Haglund, universitetslektor i Didaktik och docent i Barn- och ungdomsvetenskap lett arbetet från Högskolan i Gävle i samarbete med kollegor från Linnéuniversitet.

Önskar er alla en fortsatt fin höst!

Hälsningar RucX-teamet,
Anna-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild

Planerade evenemang
 

Save the date: Vetenskaplig grund – varför då? 19 april 2024
Vad innebär undervisning på vetenskaplig grund?
Hur går det till när vi beprövar vår erfarenhet i våra professioner?
Vad innebär det egentligen att vara en professionell lärare?


För första gången arrangerar RucX vid Högskolan i Gävle ett heldagssymposium med syfte att sprida kunskaper och erfarenheter av samarbete som bedrivits inom ramen för den nationella försöksverksamheten med praktikutvecklande forskning, Utbildning, Lärande, Forskning, (ULF).

Mer information läggs ut på www.hig.se/rucx efter nyår.

 

Kurser som ges på uppdrag av Skolverket

 
Lärarlyftskurser vårterminen 2024
Engelska för lärare i åk 1-3, 15 hp (1–15). Ingår i Lärarlyftet
Engelska för lärare i åk 4-6, 30 hp (1–30). Ingår i Lärarlyftet


Mer information och länk till ansökan för Högskolans lärarlyftskurser

Förskolekurser i kommunen för förskolepersonal

Nedan presenteras ett antal fortbildningskurser för förskolans personal. Kurserna är kostnadsfria, undervisning och kurslitteratur ingår. I verksamheten görs överenskommelse om förutsättningar som inläsningstid mm.
Tänk på att dessa kurser är kommunförlagda, vi kommer ut till dig på arbetsplatsen. Det går att arrangera dessa kurser ihop med andra kommuner eller fristående förskolor.

Undervisning i förskolan
Centralt i kursen är att deltagarna diskuterar innebörder i, och relationen mellan, begreppen utbildning, undervisning och lärande. Dessutom problematiseras undervisning
i relation till förskolans tradition med fokus på lek, omsorg, skapande och värdegrundsarbete.

Leda kvalitetsarbetet
Du som går denna kurs kan utveckla ditt ledarskap och dina kunskaper om systematiskt kvalitetsarbete så att du bättre kan leda arbetsprocesser som gör att du och din personal i ökad utsträckning når målen i läroplanen. Kursen belyser också relationen mellan förskollärarens respektive arbetslagets ansvar samt rektors roll i förhållande till denna ansvarsfördelning.

Utmana och stödja
Du får möjlighet att höja din specialpedagogiska kompetens och dina kunskaper om barns språk, tal och kommunikation, samt matematiska utveckling. I kursen ingår att kartlägga, dokumentera och analysera den pedagogiska verksamheten samt utifrån kartläggningen planera och utforma en verksamhet som är anpassad till alla barn.

Naturvetenskap och teknik
Här får förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan en möjlighet att utveckla sin kunskap och sitt sätt att arbeta så att barnens nyfikenhet och lärande utmanas och stimuleras mer.

Flerspråkighet
Du som går kursen kommer att få verktyg till att utveckla arbetssätt och metoder för att stödja flerspråkiga barns möjlighet att kommunicera såväl på sitt modersmål som på svenska. En röd tråd genom kursen kommer att vara ett interkulturellt förhållningssätt som innebär att förskolan ser alla språk och kulturella perspektiv som viktiga.

Dokumentera kvaliteten
Kursen tar upp förskollärarens och rektorns ansvar i relation till förskolans läroplan. Vidare problematiseras dokumentationens betydelse för att följa barns utveckling och lärande i förhållande till förskolans uppdrag att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten.

Mejla ditt intresse till ruc@hig.se

​​Mer information på Skolverkets webbsida om kommunförlagda förskolekurser, (se särskilt Tips på upplägg och Förskolekurser i praktiken).

 

Fristående kurser

Ett urval av kurser som finns inom Högskolans ordinarie kursutbud och som passar för dig som arbetar inom skolan.

Att utveckla lärmiljöer - teori och praktik 7,5 hp
Game based learning 15 hp
IT som resurs för högstadie- och gymnasielärare 7,5 hp
Kompletterande kurs i pedagogik 15 hp
(Kursen är avsedd för dig med en lärarexamen, men som behöver ytterligare poäng för behörighet till kandidatkursen i pedagogik, se behörighetsvillkoren i kursplanen).
Systematiskt kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling 7,5 hp


Mer information om samtliga fristående kurser inom Högskolans ordinarie utbud vårterminen 2024.

Unik kompetens via fristående kurser i svenska

Vill du skriva? Måste du skriva? Eller vet du helt enkelt bara att du gillar att skriva och vill testa vad det skulle kunna leda till professionellt? Inom reklamen? Skönlitteraturen? Journalistiken? Högskolan i Gävle erbjuder tre utbildningspaket - så kallade rekommenderade studiegångar - med särskilt fokus just på text och skrivande i en snabbt föränderlig värld.

Kreativt skrivande 1-90 hp, halvfart distans
Svenska språket 1-90 hp, halvfart distans
Svenska språket inriktning kreativt skrivande 180 hp, helfart distans


Läs mer om rekommenderade studiegångar med inriktning mot svenska språket och kreativt skrivande

 

Lärarutbildning


Högskolan i Gävle erbjuder ett flertal lärarutbildningar. Mer information

 

Lästips

Böcker där våra forskare är involverad

Att lära från, om och med historia, av Niklas Ammert, Silvia Edling, Jan Löfström, Heather Sharp

Hur vi orienterar oss i världen är intimt sammanflätat med våra tolkningar av historia, samtiden och våra perspektiv på framtiden. Vårt historiemedvetande påverkar hur vi förhåller oss till samhället och till andra människor.

Den här boken visar hur moraliska och etiska frågor i undervisningen kan stimulera intresset för och förståelsen av historia. Att uppmärksamma skärningspunkter mellan historiska och moraliska frågor kan hjälpa lärare, lärarstudenter och elever att navigera i nuet mot framtiden.
Förlaget Gleerup.

Motverka mobbning och annan kränkande behandling i skolan, av Silvia Edling, Peter Edward Gill, Guadalupe Francia, Pelle Matton, Bo-Erik Simonsson

I den här unika handboken om mobbning presenteras en rad åtgärder, metoder och verktyg för att motverka mobbning i skolan. Ett särskilt fokus riktas mot det som kallas för Gävlemodellen, en forskningsbaserad pedagogisk och didaktisk process som har utvecklats under flera år. Gävlemodellen är ett konkret exempel på en lyckad kommunal strategi för att motverka mobbning, kränkningar och våld. Modellen strävar efter att stimulera trygga utbildningsmiljöer som inte bara är viktiga förutsättningar för lärande utan utgör centrala delar i en bred demokrati som värnar allas lika värde.
Förlaget Studentlitteratur

 

Forskning

Undervisning och ledarskap på fritids – Perspektiv på Fritidshemmets pedagogiska uppdrag

Under tre år arbetade på uppdrag av Ifous yrkesverksamma i fritidshem hos fyra skolhuvudmän tillsammans med forskare från Högskolan i Gävle och Linnéuniversitetet för att fördjupa de forskningsbaserade kunskaperna om hur fritidshemmets roll som en del av utbildningen kan stärkas.

I denna vetenskapliga slutrapport får du ta del av flera kapitel med innehåll som kan vara stöd i fritdshemmets utvecklingsarbete, blanda annat kapitel 8 som lyfter verktyg för utveckling av fritids innehåll som särskilt intressant.

Ta del av våra forskargruppers olika program under det strategiska området Innovativt lärande:

Högskolan i Gävle har fyra strategiska forskningsområden varav ett heter Inovativt lärande. Inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande finns tre forskningsprogram: Demokrati och likvärdighet, Digitalisering, teknologier, media och lärande och Morgondagens Lärmiljöer.

Det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande adresserar samhällsutmaningar kopplade till mål 1,4, 5, 10 och 16 i Agenda 2030.

SEEDS

Inom ramen programmet Demokrati och likvärdighet finns forskargruppen SEEDS, Studies in education for Equity, Democracy and Sustainability. Ta del av nya och äldre artiklar från gruppen.

Utifrån social hållbarhet presenteras här forskning och rapporter om gängvåldet som präglat nyhetsflödet på senare tid. Högskolans forskare inom AHA belyser i olika nationella uppdrag kriminalitet och utsatthet:

Kriminella på kartan – en ESO-rapport om den organiserade brottslighetens geografi
Den svenska brottparadoxen
De dödliga bedrägerierna - En rapport om bedrägeribrottslighet och skjutvapenvåldet


Läs mer om Innovativt lärande och de olika forskningsprogrammen.

Så läser du en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut.

Länk till tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

ULF – Utbildning, lärande, forskning

ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Hudiksvall, Nordanstig, Sandviken, Söderhamn, och Älvkarleby.

Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.

Forskning inom utbildningsvetenskap

Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor. Mer information

 

LEVE!


Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!

LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!

 
Tipsa en vän om RucX:s nyhetsbrev
 
Prenumerera på RucX:s nyhetsbrev
 

Om RucX

RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.

RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.

Kontakta RucX

 
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube
 
 

Klicka här för att avregistrera din adress

 
 
Do not click this link

Skickat med Paloma