RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg
|
Mars 2024
Ljuset börjar komma tillbaka och vi kan skönja en vår i vrårna av våra trädgårdar. Om vi letar noga kanske en krokus är på väg upp.
Mars månads nyhetsbrev gör ett sista ryck för ansökan till våra sommarkurser där sista ansökningsdag är 15 mars samtidigt som vi lägger särskilt fokus på höstens nya fristående kurser som har sista ansökningsdag 15 april. Några kurser vill vi uppmärksamma särskilt. Är du en erfaren VFU-handledare som strävar efter att fortsätta växa och utvecklas i din roll? Då är vår påbyggnadskurs för handledare det perfekta steget för dig! Kursen ger en fördjupning kring handledaruppdraget baserat på era egna erfarenheter och utmaningar, beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund med utgångspunkt i utbildningsvetenskaplig teori och forskning. Gräv där du står! Vi strävar efter att alla som tar emot våra studneter ska ha en VFU-handledarutbildning. Har du ingen, går du självklart vår grundkurs som vi ger varje år.
Har du någon som vill stärka sin matematikdidaktiska kunskap för arbetet med barnen i förskolan? Vi vill slå ett slag för Matematikdidaktik i förskolan som vi kan ge på uppdrag av Skolverket under våren om vi fått tillräckligt med deltagare. Vi behöver ytterligare fyra-fem stycken för att kunna starta under våren.
Är du redo att förvandla din undervisning med kraften av artificiell intelligens? Vi erbjuder flera kurser för att stärka kunskapen kring generativ AI. Kurserna kring AI i undervisningen passar perfekt för dig som är lärare och vill utforska och implementera AI-verktyg i din undervisning. Oavsett om du är nybörjare eller redan har erfarenhet av digitala verktyg, kommer kursen att ge dig den kunskap och de färdigheter du behöver för att framgångsrikt integrera AI i ditt klassrum.
Varmt välkommen med din anmälan till våra kurser!
Hälsningar RucX-teamet,
Ann-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild
|
Planerade evenemang
Vetenskaplig grund – varför då? 19 april 2024
• | Vad innebär undervisning på vetenskaplig grund? | • | Hur går det till när vi beprövar vår erfarenhet i våra professioner? | • | Vad innebär det egentligen att vara en professionell lärare? |
För första gången arrangerar RucX vid Högskolan i Gävle ett heldagssymposium med syfte att sprida kunskaper och erfarenheter av samarbete som bedrivits inom ramen för den nationella försöksverksamheten med praktikutvecklande forskning, Utbildning, Lärande, Forskning, (ULF).
Mer information och anmälan
Inner Development Goals - Inre mognad för en hållbar utveckling, 11 april 2024.
Välkommen att anmäla dig till vår inspirationseftermiddag som är ett arrangemang från LHU-nätverk Gävleborg och hålls via Teams på engelska.
Mer information och anmälan
|
Fristående kurser
Ett urval av kurser med start höstterminen 2024 som finns inom Högskolans ordinarie kursutbud och passar för dig som arbetar inom skolan (Kurserna är sökbara från 15 mars till 15 april).
• | Ateljerista - pedagogik för förskola och skola 30 hp | • | Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling I, 7,5 hp | • | Bildpedagogik (1-30) 30 hp | • | Bildpedagogik (31-45) 15 hp | • | Bildpedagogik (61-75) 15 hp | • | Didaktik: IT som resurs för högstadie- och gymnasielärare 7,5 hp | • | Didaktik: IT som resurs för lärare i förskoleklass, fritidshem och årskurs 1-6 7,5 hp | • | Digital teknik som bildskapande verktyg i förskola och skola 7,5 hp | • | Game based learning 15 hp | • | Genusvetenskap (1-30) 30 hp | • | Genusvetenskap (31-60) 30 hp | • | Hälsopedagogik 1-30 30 hp | • | Introduktionskurs i pedagogik 1-30 30 hp | • | Kommunikation, språk och litteracitet i förskolan och skolans tidiga år 7,5 h | • | Likvärdighet som rättighet och som praktik 7,5 hp | • | Lärares arbete med barns/elevers hälsa och välbefinnande i förskolan/skolan 15 hp | • | Mångfald och delaktighet som pedagogisk resurs för verksamhetsutveckling 7,5 h | • | Pedagogik A: Samhällsvillkor och lärande 7,5 hp | • | Pedagogik B: Kunskap, utveckling och livslångt lärande 7,5 hp | • | Pedagogik 31-60 hp 30 hp | • | Pedagogik 61-90 30 hp | • | Pedagogik (91-120) 30 hp | • | Perspektiv på handledning av lärarstudenter inom verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp | • | Svenska som andraspråk (1-30) 30 hp | • | Svenska som andraspråk (31-60) 30 hp | • | Svenska som andraspråk (61-90) 30 hp | • | Utbildning för lokala lärarutbildare 7,5 hp |
Mer information om samtliga fristående kurser inom Högskolans ordinarie utbud höstterminen 2024.
Sommarkurser 2024 (Sista anmälningsdag 15 mars)
Mer information om utbildningar vid akademin
|
Unik kompetens via fristående kurser i svenska
Vill du skriva? Måste du skriva? Eller vet du helt enkelt bara att du gillar att skriva och vill testa vad det skulle kunna leda till professionellt? Inom reklamen? Skönlitteraturen? Journalistiken? Högskolan i Gävle erbjuder tre utbildningspaket - så kallade rekommenderade studiegångar - med särskilt fokus just på text och skrivande i en snabbt föränderlig värld.
• | Kreativt skrivande 1-90 hp, halvfart distans | • | Svenska språket 1-90 hp, halvfart distans | • | Svenska språket inriktning kreativt skrivande 180 hp, helfart distans |
Läs mer om rekommenderade studiegångar med inriktning mot svenska språket och kreativt skrivande
|
Förskolekurser i kommunen för förskolepersonal
Skolverket ger ett antal fortbildningskurser för förskolans personal inom olika områden. Kurserna är kostnadsfria, undervisning och kurslitteratur ingår. I verksamheten görs överenskommelse om förutsättningar som inläsningstid mm.
Tänk på att kurserna är både på distans och kommunförlagda, vi kommer ut till dig på arbetsplatsen. Det går att arrangera dessa kurser ihop med andra kommuner eller fristående förskolor, och då förälgger vi träffar på olika orter.
Mejla ditt intresse för kommunförlagda försklekurser till ruc@hig.se
Matematikdidaktik i förskolan
Under 2024 erbjuder vi i samarbete med Skolverket en ny kurs inom matematikdidaktik i förskolan. Syftet med kursen är att ge en vidgad och fördjupad kunskap om undervisning och lärande i matematik i förskolan och att ge dina förskollärare tilltro till den egna förmågan att undervisa i matematik. I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera aktiviteter med matematikinnehåll med den egna barngruppen. Aktiviteterna diskuteras och reflekteras över i relation till litteratur och aktuell forskning om hur barns lärande inom matematik kan stödjas, utvecklas, stimuleras och utmanas.
Tänk på att denna kurs är både på distans och kommunförlagd, vi kommer ut till dig på arbetsplatsen. Det går att arrangera kursen ihop med andra kommuner eller fristående förskolor, och då förlägger vi träffar på olika orter.
Länk till intresseanmälan för kursen Matematikdidaktik i förskolan
Mer information på Skolverkets webbsida om kommunförlagda förskolekurser
(se särskilt Tips på upplägg och Förskolekurser i praktiken).
|
Ta del av våra forskargruppers olika program under det strategiska området Innovativt lärande:
Högskolan i Gävle har fyra strategiska forskningsområden varav ett heter Inovativt lärande. Inom det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande finns tre forskningsprogram: Demokrati och likvärdighet, Digitalisering, teknologier, media och lärande och Morgondagens Lärmiljöer.
|
Det strategiska forskningsområdet Innovativt lärande adresserar samhällsutmaningar kopplade till mål 1,4, 5, 10 och 16 i Agenda 2030.
SEEDS
Inom ramen programmet Demokrati och likvärdighet finns forskargruppen SEEDS, Studies in education for Equity, Democracy and Sustainability. Ta del av nya och äldre artiklar från gruppen.
|
ULF – Utbildning, lärande, forskning
ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Hudiksvall, Nordanstig, Sandviken, Söderhamn, och Älvkarleby.
Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor.
Länk till mer information om forskning inom utbildningsvetenskap.
|
LEVE!
Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!
LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!
|
Om RucX
RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.
RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.
Kontakta RucX
|
|
|
|
|
|
|
|