Högskolan i Gävle, RucX
 

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 
 

RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg

 
 

April 2022

Nu är vi redan i april och det dags att anmäla sig till kurser med start hösten 2022.
I och med att sökperioden för höstens kurser är öppen har detta nyhetsbrev fokus på några av våra kurser som erbjuds i höst. Det gäller både fristående kurser och Lärarlyftets kurser. Vi hoppas att du hittar någon kurs som kan inspirera dig att söka till oss i höst. Sista anmälningsdag är 19 april och 25 april, dock kan en del av vårt kursutbud ligga öppna för sen anmälan efter det.

I detta nyhetsbrev har vi fokus på ny forskning kring fritidshemmen. En av våra forskare, Björn Haglund, forskar kring fritidshemmen och har tillsammans med kollegor varit delaktig i både artiklar och i Skolforskningsinstitutets sammanställning om fritidshemmet.

Med förhoppning om en fin och varm vår önskar vi alla en Glad Påsk!

Ann-Charlotte och Signhild

 
Kurser som ges på uppdrag från Skolverket höstterminen 2022
Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod, 7,5 hp
Fortbildning för rektorer - Leda lärande för hållbar utveckling, 7,5 hp
Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
 
Lärarlyftskurser höstterminen 2022

Engelska för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1–90)
Engelska för lärare i åk 7-9, 45 hp. (1-45) Ingår i lärarlyftet

Mer information och anmälan

Komletterande pedagogisk utbildning 60 högskolepoäng

Inriktning mot gymnasiet - Engelska
Inriktning mot gymnasiet - Matematik
Inriktning mot årskurs 7-9 - Engelska
Inriktning mot årskurs 7-9 - Matematik
 

Planerade evenemang våren 2022

 
Pedagogiska caféer

För att erfarenhet ska kunna kallas beprövad ska undervisningen eller verksamheten problematiseras och prövas på ett strukturerat sätt. För att få syn på det som görs och vad det leder till ska arbetet dokumenteras i någon form. Dokumentationen gör också att arbetet kan diskuteras med andra och spridas vidare. (Skolverket 2022)

RucX erbjuder pedagogiska caféer som ett tillfälle att synliggöra sin egen utveckling genom att dela den med andra, diskutera och sprida goda erfarenheter som är skapade och prövade i din verksamhet. Att få berätta om framgångsrika modeller, problematisera utmaningar i vardagsverksamheten och lyssna till andras erfarenheter, men också få ta del av ny forskning är idén till våra Pedagogiska caféer!

Ta chansen och berätta om dina erfarenheter! kontakta oss genom ruc@hig.se

Länk till anmälan för vårens planerade caféer och mer information kring dessa läggs ut löpande på vår webbsida www.hig.se/rucx.

Spännande kemi, 18 maj
Digital studio för nätbaserat lärande, 21 april
Save the date: Det mångkulturella klassrummet ­– potential och utmaningar, 11 maj
LHU-nätverk Gävleborg - Tema hållbar konsumtion
Eftermiddagen den 27 april riktar sig till pedagoger från högstadiet samt gymnasiet. Mer information och anmälan Sista anmälan den 20 april.
Eftermiddagen den 24 maj riktar sig till pedagoger från förskolan upp till åk 6.
Mer information och anmälan. Sista anmälan den 20 maj.Save the date!
​​​​​​​
Forskarfredag 23 september

Mer information kommer inom kort på hig.se

 
 
Didaktiska perspektiv på lärande och utveckling i engelska - i teori och praktik

Målgrupp: För lärare i engelska årskurs 7-9 samt gymnasiet

I samverkan med RucX erbjuder Institutionen för engelska vid Högskolan i Gävle ämnesdidaktisk fortbildning i form av tre seminarietillfällen under våren 2022.

Mer information och anmälan

Kommunförlagda förskolekurser för rektorer i förskolan

Genom uppdrag från Skolverket har Högskolan möjlighet att ge kommunförlagda kurser riktat mot rektorer i förskolan.

Anmäl intresse och område som ni skulle vilja fördjupa er i till ruc@hig.se

​​Mer information

 

Lärarutbildning


Högskolan i Gävle erbjuder ett flertal lärarutbildningar. Läs mer

 
 

Forskning

I detta nyhetsbrev vill vi slå ett slag för ny forskning och forskningsöversikt kring Fritidshemmets verksamhet
Hur beskriver lärare på fritidshem den fritidspedagogiska undervisningen de bedriver på fritidshemmet? Det kan du läsa om i denna artikel av Björn Haglund vid Högskolan i Gävle och Helena Ackesjö vid Linnéuniversitetet. I en annan studie kan du läsa om vikten av att ta till vara läraryrkets relationella dimensioner när den utbildningspolitiska utvecklingen går mot allt mer resultatfokus.
Hur skapar lärare förutsättningar för elevers meningsfulla fritid och främjar deras utveckling och lärande i fritidshem? Det är frågan som Skolforskningsinstitutet svarar på i denna nya forskningssammanställning som du kan läsa mer om här!
 
Likvärdighet och demokratiUnder 2020 och 2021 har Högskolan i Gävle haft uppdraget av Skolverket att bevaka forskning kring likvärdighet och sammanställa denna till artiklar som publiceras på Skolverkets hemsida. Här hittar du artiklarna utifrån olika aspekter av likvärdighet.
 

ULF - Utbildning, Lärande, Forskning
Skolan ska enligt Skollagen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen kring hur vi som lärosäte i samverkan med skolfältets medarbetare utveckla kulturer och strukturer för praktiknära skolforskning i regionen. Vi arbetar nu med att färdigställa verksamhetsplan för ULF-verksamheten för 2022-2024. Detta är våra delaktiga kommuner: Gävle, Sandviken, Söderhamn, Nordanstig och Älvkarleby. Läs mer
 

Forskning inom utbildningsvetenskap
Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor. Läs mer

 

LEVE!


Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!

LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!

 
Tipsa en vän om RucX:s nyhetsbrev
 
Prenumerera på RucX:s nyhetsbrev
 

Om RucX

RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.

RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.

Kontakt

 
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube
 
 

Klicka här för att avregistrera din adress

 
 
Do not click this link

Skickat med Paloma