Högskolan i Gävle, RucX
 

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 
 

RucX:s nyhetsbrev för skolpersonal i Gävleborg

 
 

December 2022

Nu är det decembertid och årets mörkaste månad, vilken tur att advent tillåter tända stjärnor och ljusstakar i våra fönster. Året 2022 summeras samtidigt planeras 2023.
Vi ser fram emot att kunna erbjuda olika aktiviteter som ger dig både påfyllning och fördjupning i ditt arbete. Vår verksamhetsplan för åren 2021-2023 som har fokus på likvärdighet, kompetensförsörjning och digitalisering går in i sitt sista år och vi planerar för ytterligare tre år tillsammans med RucX styrelse.

Hoppas att vi även under 2023 kan ses fysiskt vid några av våra aktiviteter men vi kommer även fortsättningsvis att ge många av våra aktiviteter på distans för ökad tillgänglighet!

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Hälsningar RucX-teamet,
Anna-Charlotte, Birgit, Daniel, Lars, Susanne, Tobias och Signhild

 

Kurser som ges på uppdrag från Skolverket

 
Lärarlyftskurser höstterminen 2023 (ansökan öppnar 15 mars)
Engelska för lärare åk 7-9 (1-45 hp). Ingår i Lärarlyftet 45 hp
Engelska för lärare i gymnasieskolan. Ingår i Lärarlyftet 90 hp
Religionsvetenskap för lärare åk 7-9, (1-45). Ingår i Lärarlyftet 45 hp
Religionsvetenskap för lärare i gymnasieskolan (1-90). Ingår i Lärarlyftet 90 hp
Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 1 - 3, 15 hp (1 - 15) Ingår i Lärarlyftet
Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 4 - 6 (1-30 hp). Ingår i lärarlyftet


Mer information om Högskolans lärarlyftskurser kommer att läggas ut på www.rucx.se

Övriga kurser


Följande kurser ges ht 2023 inom utbildningsvetenskap/didaktik:

Grundnivå för nybörjare
Game based learning 15 hp

Grundnivå, ej nybörjare
Didaktik: IT som resurs för högstadie- och gymnasielärare 7,5 hp
Utbildning för lokala lärarutbildare 7,5 hp

Avancerad nivå
Att leda kollegialt lärande och verksamhetsutveckling I, 7,5 hp

Mer information om kurserna

Följande kurser ges ht 2023 inom pedagogik:

Grundnivå för nybörjare
Introduktionskurs i pedagogik (1-30), 30 hp
Hälsopedagogik 1-30, 30 hp

Grundnivå, ej nybörjare
Pedagogik (31-60), 30 hp
Pedagogik (61-90), 30 hp
Hälsopedagogik: kritiska perspektiv på lärares arbete med elevers hälsa och välbefinnande i förskolan/skolan, 15 hp
Pedagogiskt utvecklingsarbete, 15 hp
Likvärdighet som rättighet och som praktik, 7,5 hp

Avancerad nivå
Pedagogik (91-120), 30 hp

Mer information om kurserna

 

Planerade evenemang

 
Forskarturné preliminärt 22-26 maj 2023

Under 2023 utökar vi med fler dagar för att ge fler skolor i hela länet möjlighet att få en forskare på besök. Så här upplevde forskarna besöket i skolorna i våras:

”Bra att vi är synliga utåt och samverkar med samhället, Bra att vi kommunicerar med barn i skolorna. Fantastisk upplevelse att som forskare få diskutera med så kloka barn. Stimulerande att fundera över och utveckla sin förmåga att kommunicera forskning på olika nivåer”

” Det var roligt och spännande att träffa eleverna skolan. De hade många bra frågor som gjorde att det kändes stimulerande att berätta för dem om min forskning.”

Och så här upplevde skolorna besöket:

” Ett välfungerande koncept. Forskaren var bra och hade konkreta exempel på hur hans forskningsfält används i praktiken och även praktiska övningar som eleverna fick delta i.”

” Forskaren bemötte eleverna på ett bra sätt. Han gjorde ämnet intressant och kunde svara bra på elevernas frågor. Lagom långt besök och det var ett bra upplägg. Vi kommer absolut att vilja ha fler besök av forskare.”

Mer information kommer inom kort på hemsidan hig.se

Inspirationsdag för undervisning inom naturvetenskap och teknik

Teknikerjakten, Högskolan i Gävle tillsammans med Karlstad Universitet, och Högskolan Dalarna bjuder in till en kostnadsfri digital inspirationsdag på eftermiddagen 1 februari.

Dagen bjuder på skolprojektsredovisningar från förskola, F–6, 7–9 och gymnasiet av våra främsta och mest innovativa pedagoger i våra regioner. De delar med sig av sina erfarenheter att utveckla undervisningen inom naturvetenskap och teknik.

Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi och vice skolchef för Skolan för datavetenskap och kommunikation vid KTH föreläser. Hon förestår Centrum
för autonoma system vid skolan och forskar i datorseende.

Anmälan

Funderar du på sakar som ger dig myror i huvudet i skolans komplexa vardagsarbete?

Då kan du få möjlighet att dryfta dina funderingar med en forskare på ULF FocusDay den 19 april 2023.

Du behöver inte ha en färdigformulerad forskningsfråga – det räcker med ett embryo. Med forskarnas hjälp kan detta frö sedan växa till en vetenskaplig intressant frågeställning.Lägg in det i din kalender redan nu! Mer information kommer närmare.

 
 

Kommunförlagda förskolekurser för personal i förskolan

Följande kurs kan ges kommunförlagda under hösten 2023 om intresse finns:

Naturvetenskap och teknik i förskolan –med didaktiskt perspektiv

Naturvetenskap och teknik är viktiga områden i läroplanen för förskolan. Vi erbjuder en kurs för att öka kunskapen. Den heter Naturvetenskap och teknik i förskolan med didaktisk inriktning.

Här får förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal som är anställda i förskolan en möjlighet att utveckla sin kunskap och sitt sätt att arbeta så att barnens nyfikenhet och lärande utmanas och stimuleras mer.

Anmäl intresse till ruc@hig.se

​​Mer information om våra kommunförlagda förskolekurser

 

Lärarutbildning


Högskolan i Gävle erbjuder ett flertal lärarutbildningar. Mer information

 

Lästips

Så läser du en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut.

Länk till tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

 

Forskning

Privat foto: Caroline Sims

Forskarpresentation

Sedan 2017 har doktoranden Caroline Sims i sin forskarutbildning tittat närmare på särskild begåvning, vad begreppet innebär och hur det hanterats i skolans styrdokument. Hon har även intervjuat lärare som undervisar utifrån att ge mer utmaningar, också till elever som kommit långt i sitt lärande och tänkande. Bilden som kommit fram visar att det ser olika ut i grundskola och gymnasieskola. Det finns gott om stöd i skollag och läroplaner för att utmana dessa elever i en skola för alla. Dock är det för otydligt i dokumenten på vilket sätt man som lärare kan stödja eleverna. Caroline Sims empiriska material visar att mycket är möjligt men också att satsningar blir väldigt beroende av personligt engagemang. Det som behövs är ett främjande arbete som ger mer än punktinsatser för eleven. Systematik och kontinuitet för eleverna är en framgångsfaktor.

När RucX ställer frågan om hur Caroline tänker kring kunskapen om särskild begåvning berättar hon:

Att det finns mycket som behöver göras och en hel del fördomar att slå hål på. Till exempel behövs utbildningsinsatser för att lärarna ska får förutsättningar att göra de anpassningar som kan behövas. Till detta hör förstås skrivandet av en handlingsplan även om en plan i sig inte innebär att något faktiskt förändras i klassrummet.

Vad tror du är viktigt att tänka på i skrivande av en handlingsplan för särskild begåvning?

Jag tror att det är viktigt att den är konkret och användarvänlig. Policydokument riskerar ofta att hamna i någon pärm någonstans. Jag tror därför att inte bara planen är viktig utan också arbetet med att iscensätta de tankar och mål som planen kommunicerar. Jag tänker också att planen behöver tydliggöra hur den undervisning som redan pågår kan anpassas. Ibland behöver vi göra annat och nytt men inte alltid helt och hållet. Här är det viktigt, tror jag, att lärare inte upplever att sten läggs på bördan, utan finner den otroliga glädjen som finns i att undervisa elever som vill och kan så mycket mer än vad läroplan och kursplaner efterfrågar.


Just nu stödjer Caroline Sims Gävle kommun i att ta fram en kommunal handlingsplan för särskild begåvning. Är du intresserad att veta mer, kontakta oss på ruc@hig.se

Morgondagens lärmiljöer

Högskolan i Gävle har forskat kring lärmiljöer i tio år och är idag bland de främsta på området i Europa. Forskningen ger nya insikter om hur skolor, undervisning och lärande fungerar vilket bidrar till bättre skolbyggande och en bättre skolverksamhet.

Ta del av två nya rapporter inom området:

Nya lärmiljöer – från vision till pedagogisk verksamhet i två innovativa skolor
Pedagogsik utvärdering av skolmiljöer – gåturer i fyra skolbyggnader i Stockholms stad


Läs mer om forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer.

ULF – Utbildning, lärande, forskning

ULF har gått från nationell försöksverksamhet till att verksamheten nu är permanent.
På Högskolan i Gävle fortsätter arbetet och just nu är följande kommuner delaktiga: Gävle, Sandviken, Söderhamn, Nordanstig och Älvkarleby.

Har du en idé eller ett embryo till ett praktiknära projekt, hör gärna av dig genom att skriva till ruc@hig.se med ULF i ämnesraden. Läs mer om ULF-samverkan på HiG.

Forskning inom utbildningsvetenskap

Vid Högskolan i Gävle bedrivs forskning av relevans för att förstå utbildning, undervisning och lärande i näringsliv och offentlig sektor, med huvudsakligt fokus på det formella utbildningsystemet i dess helhet – från förskola, skola och fritidshem till högre utbildningen vid universitet och högskolor. Mer information

 

LEVE!


Ta del av nyheter och fördjupningar från Högskolan i tidningen LEVE!

LEVE! är Högskolan i Gävles tidning som vänder sig till dig som är intresserad av vår forskning, utbildning och samverkan med andra aktörer. Läs LEVE!

 
Tipsa en vän om RucX:s nyhetsbrev
 
Prenumerera på RucX:s nyhetsbrev
 

Om RucX

RucX verksamhet bygger på ett nära och förtroendefullt samarbete mellan likvärdiga parter, och är ett formaliserat nätverk mellan Högskolan och skolhuvudmännen i regionen för samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning och forskning.

RucX ska erbjuda en mötesplats för medarbetare inom förskole- och skolverksamhet, lärarutbildare, skolledare och forskare.

Kontakt

 
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube
 
 

Klicka här för att avregistrera din adress

 
 
Do not click this link

Skickat med Paloma