Tipsa en vän | Läs webbversion

Januari 2019

Nyhetsbrev nr 132
 
 

Förnybartdirektivet

Sedan en tid är den slutliga skrivningen i det uppdaterade förnybartdirektivet RED II klart. Syftet är att öka användningen av energi från förnybara källor vilket i grunden är mycket bra.

Nu startar den andra delen av arbetet med europeisk lagstiftning upp, att implementera i svensk lagstiftning. Det arbetet ska vara slutfört till den 30 juni 2021. Det låter som långt fram, men det innebär att konsekvenser av det hanteras i budgetprocessen hösten 2020 och då är det rimligt att arbetet är klart våren 2020.

 

Det är om ett år. Det är ett stort antal detaljer som ska på plats och det finns en rad områden som har en öppning för medlemsstatens egna agerande inom ramen för den övergripande inriktningen.

En av de stora förändringarna från RED I är att bränsleleverantörerna i marknaden är betydligt mer involverade. I RED I låg måluppfyllelsen på medlemsstaten medan måluppfyllelsen på bränsleleverantörerna låg inom Bränslekvalitetsdirektivet (FQD). EU-kommissionen har valt att inte gå vidare med en uppdatering av FQD efter 2020. Istället blir det en starkare koppling mot bränsleleverantörerna inom ramen för RED. Målet på 14 % förnybart i transportsektorn ska medlemsstaten enligt skrivningen uppnå genom att fastställa en skyldighet för marknadens aktörer med möjlighet för såväl undantag som att göra skillnad mellan såväl bränsleleverantörer som energibärare. Allt ska dessutom fungera tillsammans med den nyligen implementerade reduktionsplikten. Med andra ord, här finns detaljer och som bekant bor djävulen i dem.

Det finns ingen tid att förspilla. Vi har en ny regering på plats och vi har en bransch som är beredda till samarbete för att få en så ändamålsenlig implementering av RED II som möjligt. Låt oss sätta igång.

Ulf Svahn
VD Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet

 

”Fossilförbudet är ett luftslott som sätter krokben för lösningarna”

Det skriver SPBI:s VD Ulf Svahn i en debattartikel i Ny Teknik, beträffande överenskommelsen mellan S, MP, C och L om fossilfria transporter.

Läs mer

 

Drivmedelsförsäljningen ökade svagt under 2018

Den ackumulerade försäljningen av drivmedel 2018 ökade med ca 1 % jämfört med 2017.

E85 och diesel ökade, medan försäljningen av bensin minskade gentemot 2017. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Läs mer

 

Osäkerhet bakom sänkt oljepris

Priset på råolja sjönk med hela 3 % på måndagen − den största nedgången sedan 27:e december. Orsaken är en stigande amerikansk produktion i kombination med en rädsla för en global ekonomisk avmattning.

Förra veckan ökade antalet borriggar i USA med ett tiotal enheter. Detta i kombination med det pågående Handelskriget mellan USA och Kina samt osäkerheten kring öppnandet av USA:s statsapparat, har påverkat både efterfrågan och investeringsviljan, enligt Gene McGillian, director of market research at Tradition Energy in Stamford, Connecticut.

Läs mer

 

Förbudet mot sommarförsäljning av E15 i USA på väg bort

Förbudet som hindrar drivmedelsstationer från att sälja 15% etanol (E15) under sommaren är på väg att lyftas. President Trump har kallat sommarförbudet på E15 "löjligt" och "onödigt" och lovade nyligen amerikanska bönder och biodrivmedelsproducenter att se till att hans administration häver förbudet, för att på så vis öka efterfrågan på majsbaserat drivmedel.

Förbudet infördes dels p.g.a. oro över att E15 bidrar till smog i varmt väder − något som forskning sedan visat inte stämmer – och dels för att minska USA:s beroende av utländsk olja till förmån för inhemskt producerad etanol.

E15 har länge varit en het fråga mellan olje- och majsindustrin. Jordbrukare och biodrivmedelsproducenter har lobbat för ett slut på E15-förbudet för att stärka efterfrågan, men oljebranschen har uttryckt motstånd mot politik som ytterligare skulle öka etanolens andel av drivmedelsmarknaden.

Läs mer

 

Konsumtion och produktion av olja enligt IEA

Prognosen för efterfrågetillväxten på olja på global nivå är enligt IEA (International Energy Agency) oförändrad för både 2018 och 2019 med 1,3 respektive 1,4 mbd. Påverkan från höga oljepriser minskar något, och kompenserar för en förväntad sämre ekonomisk utveckling på global nivå.

Efterfrågetillväxten sker framför allt i länderna utanför OECD, där Kina och Indien tillsammans står för ca 62 %. Oljeefterfrågetillväxeten inom OECD förväntas minska från 390 kbd 2018 till 280 kbd 2019 där USA står för ca 85 % av efterfrågetillväxten. Under 2018 uppgick efterfrågan på olja till ca 99,2 mbd. Prognosen för 2019 är 100,7 mbd.

 

Följ oss på våra sociala kanaler

Facebook LinkedIn

SPBI tar inte ställning till innehållet i de nyheter som förmedlas.
Nyheterna återges med referens till källa och utan faktagranskning.

Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet,
SPBI Service AB
Nybrogatan 11, 114 39 STOCKHOLM
Tel:08-667 09 25, Fax: 08-667 09 54
Dela nyhetsbrevet
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Läs vår GDPR-policy här | Klicka här för att avregistrera din adress

Postman