Varmt välkommen som deltagare eller utställare!
Barnrättsdagarna 2022 kommer genomföras som en hybrid-konferens där plenarföreläsningarna kommer livesändas samma dag och seminarierna genomförs på plats i Karlstad. Vi ser fram emot en intressant och givande konferens!
Tema 2022: Varje barns rätt till utbildning och information ur ett folkhälsoperspektiv
Enligt barnkonventionen ska barnets utbildning syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter i fråga om personlighet, anlag och fysisk och psykisk förmåga. Varje barn har även rätt till begriplig information samt att ha tillgång till information och material från olika nationella och internationella källor.
Barn i Sverige har det på många sätt bättre än barn i flera andra delar av världen. Men aktuella rapporter visar att många barn och unga mår dåligt av olika skäl och många far illa eller riskerar att fara illa. För att kunna tillgodogöra sig rätten till information och utbildning krävs att barnet i sin vardag har tillgång till stödstrukturer som är både rätt och bra.
Skolan är en mycket viktig arena och framgång i skolan är en stark skyddsfaktor för alla barn. Det är dock många faktorer som kan påverka barns förmåga att ta till sig information och klara av sin skolgång. Det finns situationer och omständigheter som barnet inte kan påverka och där barnets rättigheter riskerar att kränkas, där omgivningen/samhället har brustit i att tillgodose barnets rättigheter. En del barn är utsatta för fysiska, psykiska eller sexuella övergrepp, andra kanske lever i en familj där det förekommer psykisk ohälsa eller missbruk.
Varje barn har rätt att utvecklas till sin fulla potential. Hur ser vi till att alla barn, inklusive barn i socialt utsatta situationer, får denna möjlighet? Exempelvis att de kommer till skolan, att skolan upplevs begriplig, hanterbar och meningsfull, att de nås av informationskampanjer, att de förstår den information som berör dem etc.
Enligt barnkonventionen har barn rätt att få information som är anpassad till ålder och förutsättningar. Barnrättskommittén uppmanar Sverige att ta itu med de kommunala skillnaderna och förbättra utbildningsresultaten för barn i missgynnade eller marginaliserade situationer. Barnrättskommittén menar även att Sverige bör öka barns, lärares och familjers digitala kompetens och färdigheter och skydda barn från information och material som är skadligt för deras välbefinnande samt stärka mekanismer för övervakning och undersökning av informations- och kommunikationsteknikrelaterade kränkningar
av barns rättigheter. Barnrättskommittén vill även se att Sverige säkerställer rätten för barn med funktionsnedsättning att bli hörda och att få lämpligt kommunikationsstöd i allt beslutsfattande som påverkar dem.
På Barnrättsdagarna 2022 kommer vi titta särskilt på varje barns rätt till information och utbildning
och vad det innebär för samhället i stort, hur vi kan göra rätten till information och utbildning lika tillgänglig och åtkomlig för varje barn. Har vi tillgång till alla redskap, metoder eller behöver vi utveckla
nya?
Olika åldrar har olika behov
Små barn har särskilda behov av fysisk omvårdnad, emotionell omsorg och vägledning, liksom tid och utrymme för lek, utforskning och inlärning. Ungdomstiden för med sig andra behov och utmaningar. Ungdomstiden kännetecknas av snabba fysiska, kognitiva och sociala förändringar och en gradvis uppbyggnad av förmågan att anta vuxnas beteende och roller, med nytt ansvar som kräver ny kunskap och nya färdigheter. Barnkonventionen gäller alla barn men åldersgrupperna 0-5, 6-12 och 13-18 kan ha olika behov, olika förutsättningar.
På Barnrättsdagarna 2022 vill vi lyfta hur vi kan arbeta rättighetsbaserat så att alla barn oavsett ålder får sin rätt till bäst möjliga hälsa tillgodosedd enligt barnkonventionen.
|