Vi har under den senaste veckan kunnat läsa om hur Arbetsförmedlingen avser att skära ned sin verksamhet med 4 500 anställda, en nedskärning med över 30 procent. En orsak till nedskärningen beror på en serie politiska beslut där man i grunden vill låta andra aktörer sköta en del av Arbetsförmedlingens nuvarande uppdrag. Den andra orsaken, som det inte talas lika mycket om, handlar om digitaliseringen av myndighetens arbete och tjänster.
Den traditionella bilden är ju att det finns ett lokalt arbetsförmedlingskontor som den arbetssökande vänder sig till. Så är inte fallet längre, i dag används alltmer ofta videomöten eller andra digitala kanaler mellan myndigheten och den arbetssökanden. Det gör att behovet av myndighetens fysiska närvaro på många håll minskar.
Samtidigt får ingen glömma bort alla de som står utanför det digitala samhället och som riskerar att hamna ännu mer utanför i den omfattande rationalisering som nu inleds. Det digitala utanförskapet har vi lyft fram tidigare i flera sammanhang och vi kan konstatera att det fortsättningsvis är en stor utmaning för politiker och myndigheter.
Arbetsförmedlingens stora varsel är unikt när det kommer till den offentliga sektorn. Samtidigt vågar jag påstå att detta är ett förspel till en mycket större omvälvning av samhällets olika institut. Hela vår välfärdsapparat kommer under närmaste tio åren genomgå en fullständig omstrukturering som drivs av digitaliseringen där intelligenta och automatiserade system tar över olika uppgifter.
Ett exempel är digitala läkarbesök som vi idag enkelt kan genomföra via en mobil app. Självklart kan ett sådant läkarbesök bara hantera en del av alla möjliga sjukdomsfall och diagnoser. Men det är ändå tillräckligt för att kunna skapa en betydligt mer effektiv vårdapparat och en upplevd förbättrad patientservice.
Det kommer ske många omfattande förändringar inom alla delar av välfärden. Ansvarsfördelningen mellan stat, region, kommun kommer förändras. Det leder till att flera mindre kommuner får svårigheter med att svara upp mot medborgarnas krav främst beroende på bristande volymer och därtill förmåga eller kompetens.
Det uppväxande digitala smarta samhället ställer allt högre krav på samordning och samverkan inom den offentliga sektorn, såväl som med privata aktörer. Spännande men utmanande år väntar oss alla!
|