Visa i webbläsare

Ledare

Den offentliga sektorn kommer genomgå en omfattande effektivisering!

Vi har under den senaste veckan kunnat läsa om hur Arbetsförmedlingen avser att skära ned sin verksamhet med 4 500 anställda, en nedskärning med över 30 procent. En orsak till nedskärningen beror på en serie politiska beslut där man i grunden vill låta andra aktörer sköta en del av Arbetsförmedlingens nuvarande uppdrag. Den andra orsaken, som det inte talas lika mycket om, handlar om digitaliseringen av myndighetens arbete och tjänster.

Den traditionella bilden är ju att det finns ett lokalt arbetsförmedlingskontor som den arbetssökande vänder sig till. Så är inte fallet längre, i dag används alltmer ofta videomöten eller andra digitala kanaler mellan myndigheten och den arbetssökanden. Det gör att behovet av myndighetens fysiska närvaro på många håll minskar.

Samtidigt får ingen glömma bort alla de som står utanför det digitala samhället och som riskerar att hamna ännu mer utanför i den omfattande rationalisering som nu inleds. Det digitala utanförskapet har vi lyft fram tidigare i flera sammanhang och vi kan konstatera att det fortsättningsvis är en stor utmaning för politiker och myndigheter.

Arbetsförmedlingens stora varsel är unikt när det kommer till den offentliga sektorn. Samtidigt vågar jag påstå att detta är ett förspel till en mycket större omvälvning av samhällets olika institut. Hela vår välfärdsapparat kommer under närmaste tio åren genomgå en fullständig omstrukturering som drivs av digitaliseringen där intelligenta och automatiserade system tar över olika uppgifter.

Ett exempel är digitala läkarbesök som vi idag enkelt kan genomföra via en mobil app. Självklart kan ett sådant läkarbesök bara hantera en del av alla möjliga sjukdomsfall och diagnoser. Men det är ändå tillräckligt för att kunna skapa en betydligt mer effektiv vårdapparat och en upplevd förbättrad patientservice.

Det kommer ske många omfattande förändringar inom alla delar av välfärden. Ansvarsfördelningen mellan stat, region, kommun kommer förändras. Det leder till att flera mindre kommuner får svårigheter med att svara upp mot medborgarnas krav främst beroende på bristande volymer och därtill förmåga eller kompetens.

Det uppväxande digitala smarta samhället ställer allt högre krav på samordning och samverkan inom den offentliga sektorn, såväl som med privata aktörer. Spännande men utmanande år väntar oss alla!

 

Mikael Ek, vd

Twitter
 

Nyheter

Anders Ygeman tar över ansvaret för bredbandsutbyggnaden

Det blir Anders Ygeman som blir ansvarig minister för digitaliseringsfrågor, där bredbandsområdet ingår. Utöver detta får han även ansvar för energiområdet och bildar tillsammans med ministerkollegan Thomas Eneroth ett nytt infrastrukturdepartement.

Anders Ygeman hade under delar av förra mandatperioden rollen som inrikesminister och var före det IT-politisk talesperson för Socialdemokraterna.

I samband med utnämningen lyfte den nya ministern fram bredbandsutbyggnaden som en prioriterad fråga. Att just utbyggnaden av den digitala infrastrukturen är högt upp på den nya regeringens agenda framgick också av det så kallade januariavtalet som Socialdemokraterna enats kring med Centerpartiet och Liberalerna. En av de punkterna som de tre partierna kommit överens om rör just bredbandsutbyggnaden:

”Bygg ut den digitala infrastrukturen i hela landet. Målet ska vara att 95 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s redan år 2020 och att alla bör ha tillgång till stabila mobila tjänster av god kvalitet där de normalt befinner sig senast år 2023.”

 

Hallå där... Jimmy Persson, utvecklings- och säkerhetschef på Stadsnätsföreningen

Föreningen lanserar nu en säkerhetshandbok riktad mot stadsnät samt anordnar en säkerhetsdag tillsammans med Post- och telestyrelsen. Berätta mer:

- Stadsnätsföreningen har haft fokus på säkerhetsarbetet under flera år och vi vet att området är prioriterat hos många av våra medlemmar. Det har efterfrågats en vägledning speciellt anpassad till stadsnät och det är en sådan som vi arbetat fram.

Vad har ni mer på gång inom säkerhetsområdet?

- Denna vecka anordnar vi en fulltecknad konferens tillsammans med PTS. Där kommer vi diskutera säkerhetsfrågor men också planera inför den branschgemensamma säkerhetsövningen Telö19 som går av stapeln i höst.

 

Vilket stöd erbjuder ni till de som inte är stadsnät?

- Det finns i dag ett brett stöd från myndigheter som exempelvis MSB och PTS anpassat efter större nätägare. Just därför har vi valt att rikta oss särskilt till mindre nätägare. Men vi arbetar också med ett branschgemensamt projekt kallat för Robusta Radionät med fokus på säkerhet inom IoT-området, en fråga som berör både nätägare och leverantörer, omfattas.

Mer information om Stadsnätsföreningens säkerhetsarbete hittar du här.

 

Ny yrkeshögskoleutbildning baserad på Robust fiber

Myndigheten för yrkeshögskolan har beviljat företaget Xenters ansökan om att få starta yrkeshögskoleutbildning till fibertekniker. Utbildningen startar hösten 2019 och blir först ut med att ha branschinitiativet Robust fibers anvisningar som bas.

 

Sverige och branschen behöver fler fibertekniker och att de får med sig kunskapen om hur man anlägger robusta fibernät redan under utbildningar skapar goda förutsättningar både när eleverna ska söka sig ut i arbetslivet men också för branschen som helhet, säger Jimmy Persson, projektansvarig för Robust fiber.

 

Digitaliseringssnurran visar effekterna av digitalisering

Post- och telestyrelsen, PTS, lanserar nu ett webbaserat verktyg kallat "Digitaliseringssnurran". Syftet med verktyget är att visa potentiella effektiviseringsvinster av att införa digitala tjänster i kommunal verksamhet.

- Digitalisering av tjänster och processer är ett sätt att möta de utmaningar offentlig sektor står inför. Några exempel på möjliga effekter av digitalisering kan vara bättre kvalitet i tjänsterna, frigörande av personalens tid, minskad miljöpåverkan eller mer kostnadseffektiv handläggning av ärenden, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör i ett pressmeddelande.

Enligt myndigheten ska Digitaliseringssnurran ge kommuner och offentliga aktörer stöd vid planering och beslut när det gäller bredbandsinvesteringar och digitalisering. Fokus ligger på tre verksamhetsområden:

Hemtjänst (digital dag- och nattillsyn, nyckelhantering och medicinpåminnare)
Socialtjänst (digitalisering av blanketter och digitalt beslutsstöd)
Administrativa processer (e-tjänst för arbetsområde Bygga och bo samt en annan, valfri e-tjänst).

 

Verktyget finns tillgängligt på digitaliseringssnurran.se.

 

Stort intresse för frukostmöte om tyska bredbandsmarknaden

Sverige ligger långt fram jämfört med övriga Europa vad gäller bredbandsutbyggnad och därtill hörande kunskap samt erfarenhet. Därför bedriver Stadsnätsföreningen sedan två år tillbaka ett arbete med att hjälpa leverantörer, konsulter eller operatörer som vill etablera sig utanför Sverige.

Nyligen anordnades ett frukostmöte med fokus på den tyska bredbandsmarkanden. Mötet arrangerades tillsammans med Business Sweden, som erbjuder olika tjänster för att stötta svensk export. Export av svenskt bredband är ett område som också stöds av regeringen.

 

 

Business Sweden delade med sig av marknadsförutsättningar och behov från nätägare, pågående och planerade projekt samt bjöd på en genomgång av aktiviteter som planerar under våren.

Vill du veta mer om föreningens arbete med att stötta medlemmar som påbörja en utlandsetablering? Kontakta Stadsnätsföreningens vd, Mikael Ek.

 

Uppdaterade regler för operatörer

Post- och telestyrelsen (PTS) har uppdaterat reglerna för att tydliggöra vilka krav som ställs på operatörerna vid höjd beredskap. Genom ändringen skapas även en tydligare koppling till de driftsäkerhetsregler som gäller för operatörerna i normalläge och vid extraordinära händelser.

De uppdaterade reglerna tydliggör vilka krav som ställs på operatörerna vid höjd beredskap, nämligen följande: att fortsätta driften, att styra och överföra nationell trafik inom Sverige, att ställa personal till förfogande för samverkan och att ha en organisation för verksamheten i höjd beredskap.

Från och med den 15 januari 2019 gäller uppdaterade regler för hur operatörerna ska planera för totalförsvarets behov av elektroniska kommunikationer vid höjd beredskap.

Läs mer här.

 

Säkerhetsarbetet hos små och medelstora operatörer granskas

Enligt Post-och telestyrelsens tillsynsplan kommer myndigheten under 2019 att inleda en tillsyn. Granskningen inriktar sig på hur små och medelstora tillhandahållare av nät och tjänster lever upp till kraven på konfidentiell kommunikation och driftsäkerhet, samt hur de efterlever kraven på incidentrapportering.

Tillsynen kommer att bedrivas genom skriftlig informationsinhämtning från ett större antal små och medelstora tillhandahållare, eventuellt kombinerat med inspektioner på plats hos ett urval av dessa tillhandahållare. Läs mer i PTS tillsynsplan här.

 

Välkommen till Årskonferensen

Intresset för årets upplaga av Stadsnätsföreningens Årskonferens är stort!

I programmet finns många intressanta talare som exempelvis, Andreas Ekström, Annika Lidne och Åsa Schwartz.

Mer information om programmet och anmälan hittar du här.

 
 

Kontaktinformation

Redaktionsråd

Mikel Ek
Camilla Jönsson
Louise Thorselius

 

Redaktionschef

Louise Thorselius
073-508 63 08
louise.thorselius@ssnf.org

Ansvarig utgivare

Mikael Ek
070-598 00 05
mikael.ek@ssnf.org

Svenska Stadsnätsföreningen

Drottninggatan 94
111 36 Stockholm
Tfn: 08-214 930
E-post: nyhetsbrev@ssnf.org

 

Facebook Twitter LinkedIn Egen profillänk

Om oss

Svenska Stadsnätsföreningen är en bransch- och intresseorganisation som representerar stadsnät i närmare 200 kommuner och 135 leverantörer av tjänster och utrustning inom bredbandsområdet. Föreningen företräder därmed en absolut majoritet av de aktörer som aktivt investerar i ny modern infrastruktur för bredband i Sverige

Svenska Stadsnätsföreningens vision är att det digitaliserade samhället har en fullt utbyggd fiberbaserad infrastrutkur som tillgodoser det digitala behovet, året runt och under dygnets alla timmar. Det digitaliserade samhället har förmågan och de verktyg som krävs för att använda digitala tjänster oavsett om det är inom ramen för privatlivet, i arbetet eller inom välfärden.

 

Postman