Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 
 

CESAR2 uppgraderas med version 10.1 

Den 18 maj 2022 kl. 17.00 uppgraderas CESAR2 med en ny version, 10.1.

Nedan kan ni ta del av alla rättelser och nya funktioner i den nya versionen. Nyheterna finns även publicerade på Stadsnätsföreningens webbplats.
 

Har ni frågor eller funderingar, kontakta:
Rasmus Rahm
Teknisk projektledare
Telefon: 08 21 47 10
E-post: rasmus.rahm(at)ssnf.org

 

Nyheter i CESAR2 version 10.1

Allmänt


Ramavtal på produktnivå. Ramavtal kan nu gälla för en specifik produkt i ett produktområde. Tidigare gällde alltid ramavtalet hela produktområdet och alla dess ingående produkter. Följden blev att säljföretagen behövde skapa separata ramavtalsområden för varje köpare. Nu kan ett enda produktområde innehålla ramavtalade produkter med olika priser för olika köpföretag. Den tidigare möjligheten att skapa ramavtalade produktområden finns kvar.

 

Webbklient


Ny företagsväljare i förfrågansformuläret. För att göra valet av säljföretag tydligare har funktionen byggts om. Framför allt blir det tydligare när flera företag väljs som mottagare, vilka som har valts.

Flikar i formulären. Vi har infört flikar i webbformulären som ett sätt att dela upp informationen i ett formulär på flera sidor. Vissa formulär har med tiden blivit långa och krävt mycket skrollande. Vi hoppas att siduppdelningen i flikar ska underlätta arbetet.

PDF-innehåll. Organisationsnummer för sälj- och köpföretag har lagts till i alla PDF-formulär i applikationen.

Utökad klarrapport. Ny möjlighet att ange många uppgifter i egna fält i klarrapporten som tidigare endast kunnat anges i bifogade dokument. Detta förhållande har tidigare försvårat utnyttjandet av API-frågor för att förstå innehållet i en klarrapport. När uppgifterna anges separat som egna fält i applikationen, i stället för i bifogade dokument, får vi på köpet också en standardisering av innehållet i klarrapporterna, vilket underlättar statistik och jämförelser. Säljare kan nu också skapa en klarrapport per tjänst om ärendet innehåller flera tjänster. Varje sådan klarrapport kan ha egna bifogade dokument, som då alltså hör till den specifika tjänsten. Tidigare har de bifogade dokumenten alltid hört till hela ärendet.

Filtrering och infärgning av utgångna offerter är infört i den nya ärendelistan.

 

API


Ett stort antal uppgifter från processens olika steg har lagts till i API-svaret med ärendeinfo (GetCase).

En graf som visar hela ärendeflödet (inklusive alternativa vägar genom processen) finns nu att hämta med ett API-anrop.

 

Rättningar


Vid returnering av en förfrågan från offertsteget tillbaka till förfrågan raderades under vissa förutsättningar uppgiften om säljföretag i ärendet. Detta är nu rättat.

Nya ärendelistan visar nu alltid alla ärenden. Under vissa omständigheter kunde det tidigare inträffa att ett ärende inte visades i vissa steg i den nya ärendelistan.

Produkter med anslutningsavgift = 0 räknas nu som komplett redovisade produkter. Tidigare betraktade applikationen sådana produkter som inkompletta (även om alla andra uppgifter var ifyllda) och de kom därför inte med i vissa sökningar som valbara produkter i webbklienten.

 

Administrationsklient


Fälten ID och Postort har lagts till som sökfilter och i sökresultatet för sökfrågan Egna objekt – Egna anslutningspunkter/områdesnoder.

Kontaktinformation

Rasmus Rahm
Teknisk projektledare
Telefon: 08 21 47 10
E-post: rasmus.rahm(at)ssnf.org

Svenska Stadsnätsföreningen
Drottninggatan 94
111 36 Stockholm
Telefon: 08-214 930
E-post: kansli(at)ssnf.org

LinkedIn Twitter Facebook Egen profillänk
 

Klicka här för att avregistrera din adress

Do not click this link

Skickat med Paloma