Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 
 

CESAR2 uppgraderas till version 10.3

Tisdag den 29 november uppgraderades den skarpa miljön i CESAR2 till version 10.3. Uppdateringen kommer att ske mellan kl. 17.00-20.00.

Nedan kan ni ta del av de nya funktionerna och rättelserna i den nya versionen. Nyheterna finns även publicerade på Stadsnätsföreningens webbplats.

 

Har ni frågor eller funderingar, kontakta:

RASMUS RAHM
Teknisk projektledare
Telefon: 08 21 47 10
E-post: rasmus.rahm(at)ssnf.org

 

Nyheter i CESAR2 version 10.3

Allmänt


Bilagor kan nu länkas till noder, områden och produkter. Gäller alla typer av filer: bilder, Word, PDF, Excel, med mera. Länkningen görs i adminklienten och den länkade bilagan kan öppnas i webbklienterna.

Direktavtal återinfört. Avtal som tagits fram mellan företag i Cesar utanför applikationen kan nu registreras i Cesar. Avtalet kan då uppträda som om det hade skapats i köp- och säljprocessen i applikationen. Avtalet kan sökas ut, förlängas, sägas upp i förtid med mera. För 2–3 år sedan fanns denna funktion, men togs bort. Återinförd nu.

Förbättrad användarupplevelse. Ett antal förbättringar av layout i formulär, utseende, knapphantering med mera i användargränssnittet har genomförts.

Nytt attribut: Alternativt ID på nod. Det går nu att ange ett alternativt ID på en nod om så önskas.

 

Webbklient


Utökad klarrapport. Fliken dämpningsmätning anpassas nu automatiskt till om den efterfrågade tjänsten är mono eller par.

Se klarrapporter från länkade ärenden. Nu går det att se klarrapporter i länkade ärenden från ett ursprungsärende. Det går nu också att kopiera klarrapportsuppgifter från ett länkat ärende till ursprungsärendet.

Saknade obligatoriska värden indikeras i sektionsrubrik. Nu indikeras om en flik i ett formulär saknar något obligatoriskt värde med en markering i flikrubriken. På detta sätt ser användaren att det finns saknade värden även om fliken är stängd.

Välja inkorg i ärendelistan (endast köpare). Nu kan man som köpare välja vilken inkorgs ärenden man vill se i ärendelistan med ett nytt filter. Tidigare kunde man Köpföretag kan ha flera inkorgar. Alla medlemmar i en inkorg ser samma ärenden i ärendelistan och man kunde bara se ärenden som hörde till den egna inkorgen.

Begränsning i direktorder. Nu går det bara att välja en fiber för svartfiber mono och ett fiberpar för svartfiber vid skapande av en direktorder.

Rensa alla filter i vänsterpanelen. Man kan nu rensa alla inställda filter med en knapptryckning, i vänsterpanelens kartlagerväljare.

 

Förbättringar


Zooma till överlämningspunkternas utbredning i kartan. När ett ärende öppnas från ärendelistan anpassar sig nu kartans utbredning och skala så att alla överlämningspunkter syns.

Lys upp överlämningspunkter för en tjänst. När man klickar på en tjänsterad i tjänstetabellen i ett ärendeformulär lyser den eller de överlämningspunkter upp, som tjänsten avser.

Flytt av överlämningspunkt. Nu visas tydligare i kartan vilken överlämningspunkt som är aktiverad för flyttning.

Sökning av handläggare. Tidigare krävdes stor begynnelsebokstav vid sökning av handläggare i formuläret. Nu är inte sökningen känslig för stora och små bokstäver längre.

Utsökning av möjliga A-punkter vid direktorder. Tidigare söktes kandidater för A-punkter med skärmbildens utbredning som geografiskt villkor. Det gjorde att vi ibland kunde missa giltiga A-punkter utanför skärmbildens utbredning. Nu söker vi på alla länkade noder. Inget geografiskt villkor längre alltså.

Lys upp klustersymbol för att indikera sökträff på nod. Klustersymbolen lyser nu upp om en nod sökts fram och markeras, i högerpanelen i webbklienten, även om den aktuella noden bara representeras av en klustersymbol i den aktuella kartskalan. Tidigare lyste ingenting upp i kartan om den framsökta noden inte hade egen symbol i kartan.

 

Rättningar


Felplacerade överlämningspunkter. Om bakgrundskartan i webbklienten byttes till Open Street Map kunde överlämningspunkterna hamna på fel plats i kartan. Detta är nu rättat.

Flyttning av överlämningspunkter. Om en överlämningspunkt flyttades och ingen annan ändring gjordes i formuläret var man tidigare tvungen att uppdatera något fält för att flyttningen skulle kunna sparas. Detta är rättat nu.

 

API-utveckling och API-förbättringar i urval
 

Möjlighet att skapa Direktavtal
Möjlighet att hämta och skapa meddelanden
Indikation om obligatoriska värden saknas i API-svar
Faktureringsinfo skrivs inte över om den redan har angivits
Möjlighet att sätta alternativt referensnummer och order-ID
Möjlighet att hämta användaruppgifter för eget företag

Kontaktinformation

Rasmus Rahm
Teknisk projektledare
Telefon: 08 21 47 10
E-post: rasmus.rahm(at)ssnf.org

Svenska Stadsnätsföreningen
Drottninggatan 94
111 36 Stockholm
Telefon: 08-214 930
E-post: kansli(at)ssnf.org

LinkedIn Twitter Facebook Egen profillänk
 

Klicka här för att avregistrera din adress

Do not click this link

Skickat med Paloma